fredag 7 maj 2010

Att ge svåra besked till patienter

Hur lämnar man som läkare på bästa sätt ett svårt besked till en patient? Den frågan försökte vi svara på under PU-dagen den här veckan. Vi fick titta på bra och dåliga exempel på patientsamtal och försöka diskutera oss fram till en bra lösning på den svåra frågan. Även om det förstås alltid kommer att vara jobbigt att lämna ett svårt besked till en patient, så kom vi fram till några strategier som kan förenkla situationen för både läkaren och patienten:
  • Det svåra beskedet bör lämnas av en läkare som patienten har träffat tidigare.
  • Patienten bör få möjlighet att ta med sig en anhörig till mötet.
  • Patienten måste själv få välja hur mycket information han eller hon vill ha.
  • Läkaren bör ställa öppna frågor och ta sig tid till att lyssna på patienten.
  • Läkaren bör försäkra patienten om att han eller hon kommer att få bästa möjliga vård.
  • Läkaren bör lämna informationen både muntligt och skriftligt och finnas till hands för att svara på frågor.
Det finns förstås många fler viktiga parametrar att tänka på vid det svåra samtalet. Själv tror jag att en blandning av medmänsklighet, lyhördhet, sunt förnuft samt en förmåga att vara god lyssnare och att vara professionell i sin läkarroll är det viktigaste.

För några veckor sedan fick jag vara med när en läkare lämnade ett tungt cancerbesked till en patient med spridd cancer, som inte gick att bota. Det var en av de mest fantastiska läkare jag har träffat och hennes sätt att lämna beskedet på var ett riktigt perfekt skolboksexempel. PU-dagar i all ära, men att se en riktig läkare lämna ett svårt besked på ett väldigt föredömligt sätt, är det bästa sättet att lära sig på tror jag. Jag hade tur som fick vara med den här läkaren en dag under utbildningen, för hon har inspirerat mig!

2 kommentarer:

Med. kand. Lund sa...

Så fint att höra att du fick en bra läkare som förebild! Själv satt jag med på ett riktigt dåligt patientsamtal och efter det är jag skrämd till vettet från att lämna ett svårt besked till en patient. Vilket fint inlägg i övrigt också.

ST-läkaren sa...

Tack så mycket! Hoppas att du får vara med en bättre läkare nästa gång!

Skicka en kommentar