måndag 17 maj 2010

Preklinfråga

Läsarfråga: Jag har snart KI:s preklintenta och känner mig jättestressad! Hur var tentan? Har du några tips?

Svar: Om det kan vara till någon tröst så vet jag att de flesta var stressade inför preklintentan (eller integrerad deltentamen, som den nu kallas), men jag vet också att det gick väldigt bra för den stora majoriteten! Jag har tyvärr inget bättre tips än att plugga, plugga och plugga under den tiden som står till förfogande. Det kan upplevas som väldigt jobbigt att plugga inför preklintentan, men om du klarar tentan så kommer du att ha en hel sommar ledigt, så du får försöka att se det positivt. Läs igenom föreläsningsanteckningar och duggasammanfattningar ifrån alla fyra terminerna, för på tentan kan allt från biokemi till PU-uppgifter dyka upp. Försök att inte hänga upp dig alltför mycket på detaljer eller att fastna på ett specifikt ämne, utan lägg hellre tid på att repetera så mycket som möjligt och att se helheten.

De flesta av oss som skrev tentan tyckte att det var ont om skrivtid, så prioritera tiden väl och skriv flitigt. Lägg inte för mycket tid på att fundera på frågor som du inte kan, utan gå i så fall vidare till nästa fråga. Om du är osäker - skriv det du vet eller gissa, så kanske du kan få någon poäng på frågan ändå. Skriv utförliga svar på varje fråga, men håll dig till ämnet och skriv samtidigt inte en hel uppsats, för annars kanske du inte hinner med att svara på alla frågor.

Hör gärna av dig igen om det är något mer du undrar över och lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar