tisdag 4 maj 2010

Sista Kvartersdoktorn

Ikväll ska jag titta på det sista avsnittet av Kvartersdoktorn. Det är härligt att få se sjukvården skildras på ett så positivt, varmt och medmänskligt sätt, som det görs i den tv-serien. Läkarna verkar vara helt fantastiska som både medmänniskor och läkare. Personligen skulle jag nog vilja hålla en aningen mer professionell distans till mina patienter och skippa "under bältet"-skämten, men i övrigt tycker jag att läkarna verkar underbara.

Kvartersdoktorn har inte fått så mycket uppmärksamhet i media, om man jämför med många andra tv-program. Det första programmet smögs nästan obemärkt in i SVT:s tablå, i alla fall för mig. Trots det verkar alla jag har pratat med ha hittat till serien och fastnat för den. Så även jag. Ikväll kommer jag att sätta mig ner och njuta av alla fina människor - vårdpersonal som patienter - som dyker upp i programmet.

3 kommentarer:

Doc S sa...

Ja visst är det en bra serie! =) Den står i stor kontrast till allt negativt som framförs i media om sjukvården. Jag ska bänka mig framför tv:n ikväll!
Jag håller med dig - jag vill nog också hålla lite mer distans till mina patienter.

Anonym sa...

Hej! är så glad attjag hittade din blogg.. Den är jättebra! Har en fråga till dig.. Hela mitt liv har jag drömt om att bli läkare, sen jag var 3 år. Jag går i åttan nu, och jag har typ bara MVG i SO om ens det, resten har jag VG eller G i. Jag har nästan tappat hoppet, kommer jag klara att bli läkare? Problemet är att jag tyvärr låter klassen avgöra mina prestationer, så jag är väldigt orolig ifall jag kommer i en klass där folk är elaka och så kommer jag inte våga prestera. Jag är orolig att jag inte kommer klara att få MVG i allt och meritpoäng, jag vill jju verkligen plugga till Läkare..

ST-läkaren sa...

Hej Anonym och tack för berömmet! Vi vet inte hur antagningen till läkarprogrammet kommer att se ut när du har gått ut gymnasiet. Kanske kommer det att bli något lite lättare att komma in med de nya antagningsreglerna, så att det inte krävs MVG i precis allt för att komma in på läkarprogrammet. Kanske kommer det att finnas något alternativt sätt att ta sig in på läkarprogrammet, som t.ex. via intervjuer. Kanske kan högskoleprovet vara en alternativ väg för dig för att komma in på läkarprogrammet?

Vill du komma in på läkarprogrammet i Sverige så tror jag dock att det säkraste kortet är att satsa allt du kan på att få höga betyg, eftersom vi inte vet hur bra poäng du kan få på högskoleprovet. Även om det är tungt att plugga mycket och även om klasskamraterna är otrevliga, så måste du försöka bita ihop och se målet (=läkarutbildningen) framför dig.

Om du inte skulle komma in i Sverige så finns alternativet att läsa läkarprogrammet utomlands. I vissa länder är det väldigt lätt att komma in, men då får man ofta betala för utbildningen själv. Det kan orsaka att man får höga csn-lån, men om man vill bli läkare är det värt det.

Slutligen vill jag säga att du inte får låta någon trycka ner dig i skolan, bara för att du vill få bra betyg! Det får du aldrig tillåta! Det finns många på läkarprogrammet som inte hade jättebra betyg på högstadiet, men som ändå lyckades komma in på läkarprogrammet.

Skriv gärna igen om du har fler frågor!

Skicka en kommentar