torsdag 6 maj 2010

Duggasammanfattningar?

Läsarfråga: Hej jag har lite frågor angående duggasammanfattningar. Vart kan man få tag på dem? Använde du dem när du pluggade preklin? Är de bra? Jag går termin 1 på läkarprogrammet och vill ha tag på sammanfattningar att plugga på inför tentan!

Svar: Den sida med duggasammanfattningar som jag framförallt känner till är Duggasammanfattningar. Du kan även få tag på duggasammanfattningar på sidan lkht07, men för att läsa sammanfattningarna där så måste du ansöka om ett lösenord. Båda sidorna innehåller duggasammanfattningar som är skriva av läkarstudenter på KI.

Själv använder jag mig sällan av duggasammanfattningar när jag pluggar, eftersom jag brukar använda föreläsningsanteckningarna och kurslitteraturen i stället. Däremot vet jag många andra läkarstudenter som pluggar på duggasammanfattningarna och som tycker att de är jättebra. Själv har jag ibland använt dem som ett komplement till den andra litteraturen. Jag vill dock varna lite för att enbart använda duggasammanfattningarna, eftersom de är skrivna av läkarstudenter utan att ha faktagranskats av läkare/lärare. Därför kan sammanfattningarna innehålla faktafel, som kan vara svåra att upptäcka om man inte kompletterar sitt pluggande med kurslitteraturen och föreläsningsanteckningarna.

4 kommentarer:

En annan T1:a sa...

Tack för tipsen! Den där andra länken hade jag inte hört talas om tidigare. Ska ta och registrera mig där. :)

DrNever sa...

Man måste registrera sig på lkht07 eftersom de har upphovsrättskyddat material (bilder etc) men man kan hitta samma material på http://medstud.pbworks.com/
Och den har dessutom duggasammanfattningar till kliniska kurser eftersom de har fortsatt skriva där istället.

DrNever sa...

Det är alltså samma personer (ungefär) som står bakom båda sidorna, det kanske inte framgick.

ST-läkaren sa...

Tack för tipset!

Skicka en kommentar