söndag 2 maj 2010

Medicinska memoarer

Det är sällan jag läser skönlitteratur nuförtiden. Det enda jag i princip läser i bokväg är kurslitteraturen på läkarprogrammet. Eftersom den typen av läsning upptar så mycket tid, så vill jag hellre göra något annat på fritiden än att läsa ännu fler böcker. Under de senaste veckorna med kliniktjänstgöring (d.v.s. praktik ute på sjukhuset), så började jag dock läsa en bok som inte ingår i kurslitteraturen. Visserligen handlar boken om medicin (jo, jag är inskränkt), men den är skönlitterär. Boken heter Medicinska memoarer och är skriven av läkaren P C Jersild. Jersild beskriver hur det var att läsa på läkarprogrammet på Karolinska Institutet på 1950-talet och hur det var att komma ut i verkligheten som nyutexaminerad läkare. Det som lockar mig att läsa boken är framförallt möjligheten att kunna jämföra läkarutbildningen då och nu samt det faktum att jag känner igen mig i flera av de miljöer som han beskriver.

Recensioner av boken finns bl.a. på SvD och HD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar