lördag 22 maj 2010

Ultraljud och BB-rond

Den här veckan har varit händelserik. Jag har fått titta på foster via ultraljud och varit med på fostervattenprover. Jag fick vara med och mäta nackspalter, titta på fosterhjärtan, göra könsbestämningar och mycket annat. Jag fick även pröva att själv göra ett ultraljud på en gravid kvinna, vilket faktiskt var ganska så svårt. Det krävdes lite hjärngympa och detektivarbete för att vrida proben åt rätt håll för att kunna se alla vinklar och vrår av fostret.

En annan dag fick jag vara med på en BB-rond, där en barnläkare och jag undersökte nyfödda barn. Jag fick vara med att känna på reflexer, pulsar, fontanell, höftleder och mycket mer. Jag fick även vara med och tolka blodprover. Det svåraste av allt var att lyssna efter blåsljud över hjärtat. Jag kunde med det lilla ministetoskopet höra babyns minihjärta, men att urskilja blåsljud i sorlet av andningsljud, barnskrik och pratglada föräldrar var inte helt lätt. Jag får fler tillfällen att träna nästa vecka. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar