tisdag 5 juli 2011

Dyslektiker på läkarprogrammet?

Fråga: Hejsan, Jag har en fråga åt dig. Jag har inte alla behörigheter som krävs för att få läsa till läkare, men jag ska börja läsa upp dom på komvux.
Min fundering är, är läkarprogrammet svårt? Jag har dyslexi, och har sämre arbetsminne. Jag har även lite problem med det fonologiska, dvs läsförståelsen.
Kan det vara ett problem för mig? Va ärlig! :)

Svar: Hej! Läkarprogrammet är svårt på så sätt att man ska lära sig mycket information på kort tid och komma ihåg den en lång tid. Däremot brukar inte informationen i sig vara svår att förstå. Med dyslexi och sämre arbetsminne kommer det säkert att bli svårare för dig att lära dig allt som krävs, men det är inte omöjligt! Du kommer förmodligen behöva lägga ner mycket mer tid på att plugga än vad många andra läkarstudenter behöver, men om du vill kommer du nog att lyckas. Jag har kompisar på läkarprogrammet med olika grad av dyslexi och de har alla klarat sig bra på utbildningen. Om man har dyslexi har man rätt till anteckningshjälp på föreläsningarna och förlängd skrivtid på tentorna, vilket kan vara till stor hjälp. Man har även rätt till bl.a. förlängd lånetid på böckerna på universitetsbiblioteket. Dessutom är det många läkarstudenter som pluggar tillsammans inför duggor och tentor, så du kommer garanterat att hitta några trevliga studenter att plugga tillsammans med, om du vill.

Så ja, jag tror att du kommer klara läkarutbildningen om du vill och orkar, men du kommer säkert att behöva lägga ner mycket tid på att lära dig allt. Ge inte upp din önskan om att bli läkare, för jag tror att du kan klara det. Lycka till i fortsättningen!

Om någon läkarstudent med läs- eller skrivsvårigheter läser det här och vill dela med sig av sina erfarenheter, så tas de tacksamt emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar