onsdag 6 juli 2011

Första veckan på läkarprogrammet

Fråga: Hej!
Jag skriver på ett filmmanus om en tjej som kommer till Solna för att läsa till läkare på KI. Jag har nu börjat gå in på detaljer och jag har lite frågor om hur den första veckan som förväntansfull student ser ut. Jag har läst lite på KI:s hemsida och läser om upprop och buss ut mot Barnens ö för några introduktionsdagar. Är detta obligatoriskt och hur ser dessa dagar ut? Heldagar? Lektioner? Faddrar? Lärare? Information? Som gammal ekonomstudent så är de bilder jag får i huvudet blöta kvällar och
mycket skratt, men det kanske inte är hela sanningen?
Vore tacksam för lite inspiration!

Svar: Läkarprogrammet på KI börjar med ett upprop som förstås är både pirrigt, läskigt och fullt av förväntan. Efter uppropet åker alla som vill vidare till Barnens Ö för ett s.k. introduktionsinternat (som alltså är frivilligt). Där delas klassen i in i olika grupper som sprids över olika kollogårdar. På kollot får man lära känna äldrekursare, som fungerar som faddrar under kollot och under hela första terminen på läkarprogrammet. Kollot går dock framförallt ut på att man ska lära känna sina nya kursare och sin basgrupp (som består av åtta studenter). Via lekar, aktiviteter och fritid får man möjlighet att lära känna sin grupp.

Introduktionsinternatet brukar vara väldigt populärt och uppskattas väldigt mycket. Dagarna består av lekar, god mat och lite glada fester förstås. ;) Dessutom får de nya studenterna information om läkarprogrammet via sina faddrar, som finns på kollogårdarna under hela internatet. Internatet besöks också i några timmar av lärare och läkare som informerar om läkarutbildningen och läkaryrket. Internatet brukar vara lättsamt med många glada skratt, men ändå informativt och tryggt.

Den första dagen brukar alla nya studenter vara lite spända och förväntansfulla, men snabbt lär man känna varandra och spänningen släpper. När internatet är slut brukar alla säga att de har hunnit träffa många nya vänner och de flesta brukar känna sig mycket tryggare och säkrare. En stor del av dagarna på internatet är schemalagda med aktiviteter, som t.ex. lära-känna-lekar och information om läkarprogrammet. Dessutom får alla hjälpa till med att laga mat, diska och städa på kollogården. Det brukar resultera i en bra sammanhållning i grupperna. :)

Efter tre dagar med internat åker man tillbaka till KI. Dagen efter internatet börjar en introduktionskurs till läkarprogrammet på ca 3 veckor, som bl.a. innehåller information om utbildningen, etik, grundläggande undervisning om vetenskap och en kurs i HLR (Hjärt-Lung-Räddning). Introduktionskursen är ganska soft och studenterna får gått om tid på sig att lära känna både sitt nya universitet och sina nya kursare.

Jag vet inte om mitt svar var till så mycket hjälp, men du får jättegärna skriva igen om du vill att jag ska precisera mig lite eller om du vill veta något annat om läkarprogrammet! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Tack för en intressant och inspirerande blogg. Jag har en fråga som väl anknyter lite till föregående.
Jag har precis fått reda på att jag kommit in på läkrprogrammet på KI till hösten och nu när den värsta glädjeyran lagt sig undrar jag om du kan ge mig lite tips eller råd inför första terminen.
Vilken litteratur rekommenderar du att man köper? Finns det något man kan läsa i förväg för att få lite blodad tand? Hur fungerar din studieteknik? Är det något specielt du tycker kan vara bra att veta?
Tack på förhand!

Skicka en kommentar