torsdag 7 juli 2011

Har jag chans att komma in på läkarprogrammet?

Fråga: Hejsan!

Tack för en spännande blogg!

Jag har stora funderingar att bli läkare, men är väldigt osäker på om jag skulle ha en chans att komma in på programmet. Tänkte höra med dig om du vet mycket om områdesbehörighet osv. Stämmer det att jag får meritpoäng för följande kurser om jag söker till läkarprogrammet:

Engelska B 0,5p
Engelska C 0,5p
Moderna språk
• Steg 3 ger 0,5 meritpoäng
• Steg 4 ger 1,0 meritpoäng

Mitt betygssnitt ligger nu på 20,8 (med 2,5 i meritpoäng inräknat om listan ovan stämmer). Dessutom har jag gjort prövningar i språk steg 3,4 och genom det höjt dessa två betyg från vg till mvg. Betygssnittet höjs ju då, men betyder det också att jag hamnar i urvalsgrupp 2?
 Skulle det finnas en chans att komma in på läkarlinjen med dessa förutsättningar, om jag börjar med ett tekniskt basår då jag saknar flera behörighetskurser?

Tack för hjälpen!

Svar: Hej! Alla med slutbetyg från gymnasiet hamnar i urvalsgrupp 1, men om man har konkurrenskompletterat betyg hamnar man både i urvalsgrupp 1 (utan de höjda betygen inräknade) och urvalsgrupp 2 (med de höjda betygen inräknade). Jag tror inte att Engelska B ger meritpoäng på läkarprogrammet, eftersom den kursen är ett krav för att bli antagen, men jag är inte tillräckligt insatt i det nya antagningssystemet för att veta helt säkert.

Mitt tips är att du både höjer dina gymnasiebetyg på t.ex. Komvux för att öka dina chanser att bli antagen, och att du läser ett naturvetenskaplig basår på universitetet för att bli behörig att söka läkarutbildningen. Titta även på VHS hemsida där det finns antagningsstatistik över läkarprogrammen i Sverige, så får du en fingervisning om vilka poäng som krävs för att komma in på utbildningen.

Om du höjer dina slutbetyg på t.ex. Komvux och läser in naturvetenskapligt basår på universitetet, så tror jag definitivt att du har goda chanser att bli antagen till läkarprogrammet. Gör gärna högskoleprovet också - om du får bra poäng på högskoleprovet kan du bli antagen via den urvalskvoten, så snart du har läst in behörigheten till läkarutbildningen. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar