tisdag 19 juli 2011

Sutureringskit och stetoskop

Fråga: Hej!

Kirurgiterminen ligger långt fram för min del men jag kollat på flera filmer om olika sutureringstekniker och blev sugen på att prova.
Undrar om du har tips om var man kan beställa en sutureringskit. Är det verkligen smidigast (och billigast) från USA? Kan man inte köpa någonstans i Sverige?

En annan fråga: vilken termin "bör" man skaffa egen stetoskop? Vilken, var tycker du är bäst?

Stort tack!

Svar: Hej! Jag köpte inte något sutureringskit eftersom vi fick låna allt material av sjukhuset under kirurgiterminen, så jag kan tyvärr inte ge något bra tips på vart man kan köpa det. Kanske kan någon läsare ge ett tips?

På KI använde vi stetoskopen fr.o.m. senare delen av termin 4, så om du läser på KI så kan du vänta till början av termin 4 innan du köper ett. Många brukar köpa stetoskop av märket Littmann. Här har jag skrivit lite mer om olika inköpsställen och stetoskop: Stetoskopfråga.

Trevlig sommar och lycka till på läkarprogrammet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svaret!
Ja, jag går på KI. Då kan jag lugnt vänta en termin till med införskaffandet av stetoskop.

Googlade runt lite och fick läsa nyss på ett forum att steeles slutade skicka till Sverige :(?)

Trevlig sommar på dig med och lycka till med sommarjobbet!

ST-läkaren sa...

Hej!

Jag visste inte att Steeles hade slutat skicka varor till Sverige, men om det stämmer är det synd. För säkerhets skull kan du ju maila dem och fråga, om du vill skicka efter varor därifrån. :) Jag såg att Steeles hade startat en hemsida från Storbritannien nu: http://steelesupply.co.uk/cms-display/splash.html. Kanske går det att skicka efter varor därifrån i stället?

Lycka till med inköpet!

Skicka en kommentar