måndag 4 juli 2011

Tillbaka

Nu var det över en månad sedan jag skrev här senast. Jag har varit på en lång semester med min sambo och några vänner, vilket förklarar uppehållet. Det var väldigt skönt att lämna Sverige några veckor för att bara ta det lugnt och utforska andra delar av världen. Men tyvärr har tiden gått lite för fort - jag har redan förbrukat över en tredjedel av sommaruppehållet från universitetet.

Idag började jag på mitt nya sommarjobb. Likt så många andra läkarstudenter ska jag arbeta som undersköterska på ett sjukhus i sommar. Ärligt talat hade jag hellre velat vara ledig hela sommaren, men jag behöver pengarna för att dryga ut studiemedlet med.

Jag har fått lite olika frågor om läkarprogrammet under tiden jag har varit borta. Jag lovar att svara på dem så fort som möjligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Bara undrar om hur svårt det är att få undersköterska sommarvik? Är det efter T5 som man får börja jobba som urska?

Tack!

ST-läkaren sa...

Hej!

Nej, jag tror inte att det är svårt att få vik som undersköterska (inte ens i storstäder som Stockholm, där jag jobbar). I storstäderna krävs det ofta att man har gått 5 terminer på läkarprogrammet för att få jobba som undersköterska på sjukhus. Många mindre städer och orter kräver bara 3 terminer. Vill du vikariera som vårdbiträde i hemtjänst eller på äldreboende så krävs det ofta ingen utbildning alls.

Lycka till med sommarjobbet!

Skicka en kommentar