onsdag 27 juli 2011

Läkare trots dåliga betyg?

Fråga: Hej!

Du har skrivit otroligt många bra svar på olika frågor, men jag tänkte bara på en personlig åsikt från dig utifrån det jag vill fråga.

Jag har velat jobba med människor enda sedan jag varit liten. Jag har velat fram och tillbaka. Läkare, inte läkare? Under gymnasietiden hade jag otroligt lite studiemotivation, slank undan med godkända betyg i alla ämnen trots att jag inte ens hade närvaro på 50% (gick natur). Nu känns det som tåget har gått. Jag försöker verkligen intala mig varje dag att betygen inte sätter stopp för något, utan det är bara jag som är begränsningen. Jag är en väldigt otålig tjej, jag är så spänd att komma igång med livet. Så jag vill söka PIL, men vet att jag är för ung. Men jag vill plugga och börja jobba innan jag skaffar barn och inte göra det medan.

Så till min fråga. Om jag skulle vara lika lycklig att vara sjuksköterska, men vet att jag har kapaciteten till att vara läkare. Borde jag satsa ändå?

Allt jag vill är att vara en hjälpande hand. Om jag kunde skulle jag liksom gå runt på sjukhus och bara sprida leende hela dagarna eller vara den som lyssnar eller hjälpa till att (läs:lära mig) lösa korsord med de gamla nuckorna. Vad som helst, men jag VET innerst inne att jag kan bli läkare. Helst allmänläkare.

Å andra sidan kanske jag inte är hundra procent lämpad heller, jag har lite svårt att släppa saker. Att gå vidare, jag vill alltid göra mitt yttersta och slutar inte förrän jag är helt säker på att jag gjort det.

GUD VAD RÖRIG JAG ÄR! Men jag hoppas du förstår min fråga!

Tacksam för svar och otroligt spännande blogg.
Längtar till T9!

Svar: Hej! Jag tror att du kan bli läkare, trots dina betyg från gymnasiet. Det finns flera stycken i min kurs som var "dåliga" i skolan, men som nu klarar sig jättebra på läkarprogrammet. Många av dem kom in på läkarprogrammet via högskoleprovet eller PIL, men en och annan läste upp sina gymnasiebetyg på komvux och kom in via betygskvoten. Om du är motiverad och beredd på att lägga ner mycket tid på studierna, så tror jag att du kan klara dig bra på läkarlinjen!

Ang. yrkesval så tycker jag att du ska välja det du tycker är roligast och mest intressant. Läkaryrket och sjuksköterskeyrket kan vara både väldigt lika och väldigt olika varandra. Båda yrkena handlar om att hjälpa sjuka, men läkarna har det medicinska ansvaret medan sjuksköterskorna har det omvårdnadsmässiga ansvaret. Fundera på vad just du tycker verkar mest intressant och roligt. Personligen tror jag att båda yrkena är väldigt intressanta, men jag ville bl.a. ha det medicinska kunnandet och ansvaret och valde därför läkare. Hade jag läst till sjuksköterska hade jag förmodligen längtat hela min yrkeskarriär efter att bli läkare, vilket nog hade varit väldigt jobbigt.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att du skulle vara dåligt lämpad till att bli läkare. Alla läkarstudenter har sina förbättringsområden och med åren lär man sig att hantera dem.

Så om du till slut bestämmer dig för att bli läkare, så sök till PIL (du är inte för ung för att söka om du gått ut gymnasiet)! Lycka till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man måste lyssna till sig själv och verkligen känna efter vad man vill.
Jag valde att bli sjuksköterska när jag hade "kört" (läs: fått VG) i några ämnen så att jag inte skulle kunna komma in på betygen. Alltid ångrat mig eller undrat vad som hänt om jag hade ansträngt mig för att följa min dröm, och nu sitter jag här på läkarpogrammet idag efter att ha gjort högskoleprovet. Det finns flera vägar dit än den självklara och det är lätt att ångra sig om man valt bort något för att man inte tror på sig själv.

Anonym sa...

Hej, Hoppas sökte som överallt på internet efter information om ansökning till läkarprogrammet och hamande till sist här. Hoppas det går om jag ställer följande frågor till dig angående läkarpogrammet. Jag har en dröm om att få studera till läkare i här i livet. Jag har valde dock att gå omvårdnads pogrammet på gymnasiet valde dessutom att gå ut med slutbetyg. Jag har nu bestämst mig att läsa till behörigheterna på komvux, frågan som lyder är, är det kört, eller finns det en chans kvar om jag nu skulle lyckas sätta ett 2.0 högskoleprov? Vore tacksam för svar. Mvh E

Anonym sa...

hej jag är en tjej som tycker om att studer
är det bra att vilja bli läkare fast man nte har bra betyg och har svårt i högstadiet svårt med de viktiga ämnen eller ska jag satsa på annat hjälppp mig

Anonym sa...

Hejsan!
Jag undrar vad PIL innebär/är? Vill gärna plugga till läkare men har inte de toppbetyg som krävs. Tack för svar:-D
Mvh S

Skicka en kommentar