söndag 24 juli 2011

Jobba vid sidan av medicinstudierna?

Fråga: Hej, hej,

Jag har en liten fråga som det säkert inte finns nåt facitsvar på men jag undrar ändå om du kan hjälpa mig. Hur mycket är det vanligt att man klarar att arbeta vid sidan av studierna? Jag är väldigt förtjust i att studera och har två olika universitetsexamina från tidigare men funderar att läsa medicin på äldre dar; under förutsättning att jag klarar av att jobba vid sidan av för att få ihop ekonomin. Vet du hur andra gör? Brukar det vara möjligt? Tusen tack på förhand för dina tips, fin blogg!

Med vänlig hälsning

Svar: Hej! Som du skriver varierar det mycket från person till person om man hinner jobba vid sidan av studierna eller ej. En del pluggar jättemycket för att klara tentorna, medan andra pluggar lite och jobbar vid sidan om och ändå klarar tentorna. Om du har en bra studieteknik och lätt för att komma ihåg detaljer, så tror jag att du kan jobba extra under stora delar av läkarutbildningen. Jag känner många som jobbar eller forskar vid sidan av läkarstudierna och klarar det jättebra. Du får förstås räkna med att du får mindre fritid om du jobbar extra, men jag tror att du kommer tycka att det är värt besväret! Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har man bara ett jobb där det är flexibelt hur mycket och ofta man behöver jobba tror jag absolut man hinner med då och då. Men (i alla fall där jag pluggade) var olika delar av utbildningen väldigt olika intensiva.
/x-läkarstudent

Skicka en kommentar