söndag 8 maj 2011

Fråga om att komma ihåg allt man läser

Fråga: Hej som lärarstudent har du fått/får du lära dig jätte mycket varje dag. Min fråga är, hur mycket av det du lär dig kommer du komma ihåg livet ut och hur mycket glömmer du bort? Hur studerar du för att komma ihåg det du ska komma ihåg. :)

Svar: Hej! Jag kan inte riktigt uppskatta hur mycket av det jag lärt mig, som jag kommer ihåg idag. Det går inte att lära sig allt på läkarprogrammet och en del av studierna bygger på överinlärning (d.v.s. man förväntas lära sig mer detaljerade kunskaper än vad man förmodligen har nytta av, i syfte att komma ihåg kunskaperna mer övergripande i långtidsminnet).

För att komma ihåg det jag läser på läkarprogrammet brukar jag läsa igenom föreläsningsanteckningarna samma dag som föreläsningen, ytterligare ett par gånger samma vecka och sedan ett par gånger innan tentan. Efter tentan försöker jag repetera gamla föreläsningsanteckningar när jag har tid (t.ex. någon gång under sommarlovet). På så sätt sätter sig kunskaperna lättare i långtidsminnet.

Är det någon av er läsare som har något bra tips på hur kunskaperna lättare fastnar i minnet?

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag själv har visuell inlärning. Dvs jag måste skriva/rita för att lära mig. Därför tillbringar jag mycket tid i bibliotekets grupprum med whiteboardtalvor - skrivandes upp och ned i massor.

Anonym sa...

kan inte du försöka uppdatera lite oftere??
Snälla?

Skicka en kommentar