I måndags startade termin 9 med introduktionsföreläsningar i de ämnen vi kommer behandla under hösten: psykiatri, neurologi, öron-näsa-hals och ögon. På KI kallas kursen för "neuro, sinnen, psyke" men jag har hört att läkarstudenterna i Umeå kallar motsvarande kurs för "huvudkursen", vilket ju är ett passande namn. :)
I tisdags startade de respektive kurserna (olika delar av klassen startar med olika kurser). Jag har psykiatri som mitt första moment i höst. Under den gångna veckan har jag därför haft psykiatriföreläsningar. Föreläsarna har varit bra och föreläsningarna har varit intressanta, så jag kan inte säga annat än att psykiatrikursen började bra.
Över 40 operationer inställda på grund av Millennium
4 dagar sedan
12 kommentarer:
Hej! jag har hört att tentan som man har under T1 på KI är jätte jobbig, hur kmr det sig att alla upplever den så tuff jämfört med kommande tentor? det sägs ju att T1 är den jobbigaste terminen av alla på KI. brukar man ha någon veckas ledighet inför just den tentan? hur brukar det se ut på KI inför tentan. I uppsala kör man med en veckas ledighet inför tentan, är det så på KI också??
Hej! Många tycker att T1-tentan, T2-tentan och preklintentan är de jobbigaste tentorna på KI:s läkarprogram. Den tentan som jag har hört att flest kuggar är T2-tentan, och den brukar av många anses som den svåraste tentan (svårare än T1).
Att T1-, T2- och preklintentan anses vara tuffa beror på att de omfattar ett väldigt stort och detaljrikt material, som tar lång tid att lära sig. Dessutom måste man som nybliven läkarstudent hitta en bra studieteknik, vilket kan ta ett tag.
Innan tentorna brukar man alltid ha några dagars inläsning. Hur lång inläsningen är beror lite på vilken tenta det handlar om och om tentan ligger före eller efter ett lov.
hur många är det som statistiskt sett kuggar dessa 2 tentor? vad händer ifall man kuggar tentan, när har man möjlighet att göra om den?? vad heter T2 tentan? oj lite många frågor där :P
Hej! Jag kommer tyvärr inte ihåg hur många som kuggade på just de två tentorna. Generellt brukar andelen underkända på läkarprogrammets tentor vara ca 10-15 %. Jag skulle gissa att siffran är lite högre på T1- och T2-tentorna.
De två tentorna kan man antingen skriva vid de ordinarie tillfällena (som är i slutet av varje termin) eller på omtentatillfällena (som brukar ligga i mars och augusti). Om man inte klarar tentan första gången kan man alltså skriva om den. Man får max skriva om varje tenta 6 gånger.
T2-tentan omfattar kursen DFM2 (Den friska människan 2), så man kan kanske kalla tentan för DFM2-tentan. :)
Det är fler som kuggar DFM1 än DFM2. Kan kanske skilja sig från klass till klass men de som går terminen över oss säger att det stämde på deras klass.
DFM2 är en omfattande tenta. Det stämmer att det inkluderar mer sett till volym men samtidigt de allra flesta upplever att DFM2 är så mycket mer intressantare och roligare.
Vad gäller statistiken så var det ca 35% och 25% som kuggade DFM1 resp. DFM2 (av de som skrev tentan).
Andelen som kuggar DFM1 har stigit rejält på senare år, Åke är inte glad... :D
Jag kan minnas fel, men jag tror inte att det var så många som kuggade tentorna när jag läste termin 1 och 2. Det vore intressant att veta varför fler kuggar nu.
Åke skyller på sämre gruppindelning på kollot (som hänger kvar under hela T1)... :D
Intressant fråga. Jag tror att det varken beror på Åke eller gruppindelningarna. Klasserna blivit mkt större, mycket icke-obligatoriskt under terminen och en enda seriös kontroll är terminstenta(inte bra för den icke disciplinerade), fler platser går till de som kommer direkt från gymnasiet och aldrig pluggat på högskolan (för några behövs det kanske 1-2 terminer att hitta rätt studieteknik och vänja sig vid en ny situation), verkar som att väldigt många jobbar, läser annat, forskar vid sidan av, ibland så mycket som heltid. Sedan stämmningen är inte det bästa, kanske delvis hänger ihop med stora klasser och delvis med typ av folk som söker till KI.
Jag har längre erfarenhet av högre studier och kan säga att DFM1 är en helt ok kurs, även om tempot är genomgående mycket högt och inlärningen därför blir mycket ytlig. Examinationsformen i form av en enda tenta är däremot ett pedagogiskt haveri som paradoxalt nog strider mot all samlad kunskap om människohjärnan och inlärning. Genom att examinera innehållet från en hel termin, inklusive cellbiologi, biokemi, embryologi, histologi och anatomi så slår man med råge världsrekord i korvstoppning. Varför man väljer en sådan kontraproduktiv och förlegad examinationsform kan bara spekuleras i, men uppenbart är att den pedagogiska skickligheten hos kursansvariga lämnar mycket att önska.
"även om tempot är genomgående mycket högt och inlärningen därför blir mycket ytlig. Examinationsformen i form av en enda tenta är däremot ett pedagogiskt haveri som paradoxalt nog strider mot all samlad kunskap om människohjärnan och inlärning. Genom att examinera innehållet från en hel termin, inklusive cellbiologi, biokemi, embryologi, histologi och anatomi så slår man med råge världsrekord i korvstoppning. Varför man väljer en sådan kontraproduktiv och förlegad examinationsform kan bara spekuleras i, men uppenbart är att den pedagogiska skickligheten hos kursansvariga lämnar mycket att önska. "
håller verkligen med. Och detsamma gäller DFM2 som jag kämpar med just nu
DFM2-tentan var en rejäl killer! Följande ingår: Blodet, immunologi, hjärtat, lungor, njurar, syra/bas, endokrinologi, Människa i rörelse, dvs kunna alla muskler/ben/artär/ven/ligament/ner för ben/armar/rygg samt reproduktio. Jag har säkert glömt någonting. Det är korvstoppning utan dess like! HEEEEELT GALET mycket på en och samma gång!!!!!! Har jämfört en rad olika utbildningar och KI tar priset. Men de VILL ta hem priset. "KI, det är fint sörru, där ska man kunna saker, det är svårt sörru. Har du en examen från KI då e man någe helt enkelt" Jag säger bara, get with the program och anpassa utb efter vetenskapliga rön och inte efter korvstoppningsmetoden; eller typ; lär dig de här tio telefonkatalogerna utantill. Ja, jag är förbannad! ;)
Skicka en kommentar