fredag 19 augusti 2011

Vad ska man anteckna?

Fråga: hej! ska börja läkarutbildningen nu och är jätte nervös och orolig inför studierna. Hur antecknar man?? ska jag anteckna allt som föreläsaren går igenom?? hur vet jag vad som är viktigt att anteckna??

och när det kommer till studierna, när är det bra att börja plugga inför kommande tenta??

är du jätte snäll och svarar utförligt på dessa frågor, och ge all tips du har för en nybliven läkarstudent

tack på förhand

Svar: Hej! Grattis till platsen på läkarprogrammet! Det är svårt att förklara precis vad som behöver antecknas. Även om det låter lite konstigt när jag skriver det, så kan jag lova att du snart kommer att märka vad som är relevant och inte. :) Föreläsarna brukar prata särskilt mycket om det som är viktigt, så skriv ner det föreläsarna trycker på, det föreläsarna skriver upp på tavlan och så mycket du hinner av deras powerpointredovisningar. Jämför gärna dina anteckningar med dina kursare, så kan ni komplettera varandras anteckningar. Du kan också läsa vad du förväntas kunna i de läshänvisningar, som brukar delas ut på termin 1. Du kan också jämföra anteckningarna med duggasammanfattningarna (som jag skrev om i ett inlägg häromdagen) och med gamla duggor/tentor, så får du veta ungefär vilken nivå dina kunskaper bör ligga på.

Jag vill ge rådet att börja plugga tidigt inför tentorna. Plugga på anteckningarna samma dag som du har haft föreläsningen, och fortsätt sedan repetera anteckningarna helgen efter föreläsningen, någon månad senare och slutligen minst ett par gånger strax innan tentan. De flesta brukar ägna de 2-3 sista veckorna innan tentan åt konstant pluggande, men det är en god idé att plugga en hel del under terminen också. Jag skrev mer om min studieteknik i de här inläggen: Om att komma ihåg det man läser på läkarprogrammet och Fråga om att komma ihåg allt man läser.

Skriv gärna igen om du undrar något och lycka till på termin 1!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så jätte mkt för ditt svar:) men nu undrar jag, hur många tentor brukar man ha under en termin?? ska börja plugga i uppsala och såg att T1 består av 5 moment/kurser..betyder det att jag ska hinna med 5 tentor?? låter lite på tok för mkt :/

Anonym sa...

Vet ej hur det är i Uppsala men på KI hade vi bara 1 stortenta i slutet av terminen, och 4 duggor=deltentamina under terminens gång, varav endast 2 var skriftliga och någorlunda "seriösa". Övriga 2 var någon slags webbaserade självevalueringstester.

ST-läkaren sa...

Hej! På KI är det oftast bara en enda stor tenta per termin, men jag vet inte hur det är i Uppsala. Fördelen med flera småtentor är att det blir betydligt mindre stoff att läsa in till varje tenta. Jag skulle dock gissa att Uppsala har ungefär samma upplägg som KI, d.v.s. några duggor per termin som avslutas med en stor terminstenta. Finns det någon Uppsalastudent som kan berätta hur det ligger till? :)

Skicka en kommentar