måndag 12 april 2010

Babinski - den under foten

Jag har fått se en positiv Babinski för första gången! Den var riktigt tydlig. Samtidigt som jag förstås inte ville att patienten skulle ha en positiv Babinski, så kändes det ändå intressant att få se en på riktigt. Nu kan jag bocka av ytterligare ett "måste se"-fynd från listan.

Samma dag skulle jag göra neurologisk status på en annan patient. När det var dags för Babinskis tecken och jag förklarade för patienten vad jag skulle göra, så sa han:

- Nej, inte den under foten! Kan jag få slippa den?

Jag funderade ett tag. Fanns det någon indikation på att göra Babinski på patienten? Hm, egentligen inte... Men sedan tänkte jag till en gång extra. Min uppgift var ju att göra en fullständig neurologisk status och jag ville inte riskera att missa ett fynd.

- Det går fort, sa jag till patienten.

Babinski negativ.

(Babinskis tecken = ett sätt att undersöka om det finns en skada på en del av nervsystemet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar