torsdag 8 april 2010

Idag har jag förhoppningsvis hjälpt ett sjukt hjärta

Idag har jag elkonverterat en patient för första gången. Spännande! Att elkonvertera innebär att man använder en defibrillator som skickar en ström genom hjärtat, så att hjärtat börjar slå i "rätt" takt.

Min patient hade ett flimmer, som jag skulle elkonvertera. Patienten sövdes av sjuksköterskan. En läkare höll koll på andningen. Några andra ur personalen omringade patienten med diverse uppgifter. Jag la ut geléplattorna på patientens bröst, ställde in defibrillatorn, laddade den och la paddlarna på patienten.

-Undan!

All personal släppte sina göromål och ställde sig på behörigt avstånd från sängen.

-Jag skjuter!

*Pang, duns*

Elkonverteringen var klar. Narkosläkaren återvände för att kontrollera patientens andning och vi andra samlades kring ekg-apparaten och tittade.

-Ja, sinusrytm! utbrast jag och flera andra ur personalen.

En lyckad elkonvertering! Hoppas bara att patienten inte faller tillbaka till sitt flimmer igen!

P.S. För den som undrar om elkonverteringar ser lika brutala ut som i tv-serier och på filmer, så kan jag berätta att patienten hoppar till lite av elstöten, men det är inte lika brutalt som man kan tro. D.S.

(Sinusrytm = "normal"/frisk hjärtrytm.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar