måndag 5 april 2010

Levern och all metabolism

I helgen fick jag anledning att repetera leverns metabolism av olika ämnen, leverns histologi och en hel del annat från preklin. Jag kunde konstatera att den repetitionen behövdes, för jag hade glömt en hel del. Ureacykeln, nedbrytning av paracetamol, glykogeninlagringssjukdomar och mycket annat, som jag ambitiöst lärde mig i detalj under preklin, finns nu återigen färskt i minnet. Det passar bra till nästa teorimoment, som bl.a. kommer att handla om levern ur ett kliniskt perspektiv. Visserligen är inte alla enzymer i ureabildningen till någon större nytta för förståelsen av leversjukdomar, men det är alltid bra att ha koll på det prekliniska för att få en djupare förståelse för det kliniska.

Den lilla repetitionen fick mig att tänka tillbaka på biokemiavsnittet på termin 1. Vilken ångest jag hade innan jag hade lärt mig alla metabola vägar, enzymer och formler! Skönt att det är över.

2 kommentarer:

KI-student sa...

Just nu när du skriver det här så sitter jag själv och förfasar mig över det välkända biokemiavsnittet på KI, som för min del startar om några dagar. Av äldrekursare har jag hört att det ska vara väldigt krävande. Har du några pluggtips att dela med dig av inför biokemin?

Det är väldigt roligt att läsa din blogg och se vad som finns på andra sidan preklin!

ST-läkaren sa...

Tack så mycket får de vänliga orden om bloggen!

Tyvärr kan jag inte ge något bättre tips inför biokemin än att råplugga. Eftersom det är mycket detaljer och namn som ska läras in, så gäller det att nöta tills allt sitter. Ett tips är att fokusera på att lära in de olika metabola stegen, var metabolismen sker, enzymerna i de hastighetsreglerande stegen, enzymernas reglering, sjukdomar associerade med metabolismen samt hur de olika metabola vägarna hänger ihop med varandra. Om du hinner är det förstås bra om du kan lära dig fler enzymer och strukturformler för reaktionerna, men satsa först och främst på att kunna det viktiga och att förstå helheten.

Jag satt och förhörde mig själv genom att skriva ner alla metabola vägar, deras enzymer, reglering och sjukdomar på ett papper, tills jag kunde dem tillräckligt bra. Jag försökte aldrig lära mig alla strukturformler utantill, utan försökte förstå mer övergripande vad som hände i varje steg. Det räckte för att jag skulle klara duggan med god marginal.

Lycka till och skriv gärna igen om du har fler frågor!

Skicka en kommentar