tisdag 20 april 2010

Stress och press

En av mina kursare har tagit studieuppehåll mitt i terminen. Stressen och pressen blev för hård. Förra terminen upplevde de flesta som väldigt tung. Preklintenta-plugget över jullovet utan någon som helst paus innan medicinkursen, gjorde inte saken bättre för de som redan var stressade. Några gick in i väggen. Några lyckades klara sig igenom pärsen utan någon större stress. Jag tillhör de sistnämnda, av någon anledning som jag inte förstår. (Jag brukar stressa upp mig inför tentor, men den senaste tiden har jag blivit allt bättre på att slappna av.) Jag lider med dem som nästan håller på att gå in i väggen eller som redan har gjort det. Det är tråkigt att duktiga läkarstudenter tvingas ta studieuppehåll för att klara sin hälsa och sitt välbefinnande. Jag hoppas att de lyckas komma tillbaka med ny kraft och ny motivation efter uppehållet. Det är de värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar