måndag 26 april 2010

Receptskrivarskola

Jag har skrivit recept i en hel dag. Till en början tyckte jag att det verkade konstigt att vi skulle ägna en hel dag åt att lära oss att skriva recept, med tanke på att vi hastar oss igenom allt annat i ultrafart. Men väl där så var det en väldigt lärorik dag och det kändes för en gång skull som att vi fick tid att verkligen lära oss något från grunden. Det är faktiskt inte bara att kladda ner några ord på receptblanketten, som man kanske kan tro, utan man måste ha lite bakgrundskunskap och veta vilka regler som gäller. Tanken är ju att det ska vara lite knepigt att fylla i ett recept, så att inte "vem som helst" kan skriva ett.

Det var roligt att sitta och slå i FASS, Läkemedelsboken och Kloka Listan för att klura ut vilka läkemedel och vilka doser som passade bäst till våra fiktiva patienter. Nu längtar jag bara tills jag får skriva ut recept på riktigt!

Det är synd att inte alla moment är lika pedagogiska. Jag tänker t.ex. tillbaka på lektionen när vi skulle lära oss att hantera journalsystemet. En sekreterare hastade igenom all information innan första klinikplaceringen och inte blev vi något klokare på det. När den korta föreläsningen var slut kunde vi knappt ens logga in i journalerna - än mindre hade vi någon koll på vad som skulle skrivas däri. Nåja, det får vi väl försöka lära oss på kliniken i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar