torsdag 5 maj 2011

Fråga om att studera vid KI och i Stockholm

Fråga: Hej! Jag läste att du pluggar vid KI och skulle därför gärna ställa en fråga. Jag har fått 1,9 på högskoleprovet vilket gör att jag kommer in i Linköping, Umeå och möjligen några till, dock inte KI. Min största dröm är självklart KI och skall göra allt vad jag kan för att få 2,0. Min fråga är hur du upplever KI? Jag tror att du som är mycket mer insatt i det här skulle kunna berätta lite om hur du tycker om KI jämfört med andra lärosäten? Vad var det som tilltalade dig när du sökte till KI? Tycker du det är värt mödan att försöka komma in på KI? Jag vill gärna få lite synpunkter och råd ur en läkarstudents perspektiv :)
Tack på förhand.

Svar: Hej! När jag sökte läkarutbildningen var det fortfarande lottning i betygsgruppen (där jag sökte), så jag sökte till alla lärosäten och tackade ja till det lärosäte där jag blev inlottad (d.v.s. KI). Jag sökte alltså inte aktivt till just bara KI, utan var beredd att tacka ja till alla städer.

Det som skulle få mig att välja Karolinska Institutet framför andra lärosäten är pedagogiken (som inte innehåller så mycket PBL), möjligheten att forska inom en rad olika ämnen, KI:s fina rykte utomlands och fördelen med att bo i huvudstaden (stort utbud av nöjen och aktiviteter). En annan fördel med att läsa läkarutbildningen på KI är att alla kliniska placeringar sker i Stockholmsområdet. Läser man t.ex. i Linköping får man däremot vara beredd på att åka runt till andra städer (t.ex. Jönköping och Örebro) för att ha sina kliniska placeringar där. Vill man ha PBL som pedagogisk modell bör man dock söka till ett annat universitet än KI (t.ex. Linköping eller Uppsala). Vill man bo i en "riktig" studentstad med stort urval av studentikosa aktiviteter, bör man också vilja en annan stad än Stockholm. Jag har skrivit mer om för- och nackdelar med Stockholm som studieort här.

Mitt tips till dig är att framförallt fundera på vilken pedagogisk modell du vill läsa efter och vilken typ av stad du vill bo i:
- Vill du leva ett storstadsliv och ej läsa enligt PBL - välj Stockholm eller Göteborg.
- Vill du bo i en klassisk studentstad med många studentaktiviteter och dessutom läsa enligt PBL - välj Linköping, Lund eller Uppsala.
- Tycker du om långa vintrar, vintersport och vill bo i Norrland - välj Umeå.

Nu talar jag dock bara utifrån egen erfarenhet, det finns säkert många fler fördelar och nackdelar med de olika städerna och läkarprogrammen. Lycka till i ditt val och skriv gärna igen om du undrar något!

P.S. Kanske kan några fler läkarstudenter hjälpa till att ge sina synpunkter på läkarprogrammen och studieorterna i Sverige? Kommentera gärna i så fall! :) D.S.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Jag bor i Umeå och läser här. Först och främst, hela vintersnacket är uttjatat till leda. Det sagt, staden är väldigt sportinriktad av många anledningar och många studenter tränar. Det är ett rikt campusliv med många aktiviteter, kårhus etc där allting ligger samlat runt ett campus plus universitetssjukhuset.
Studiemetoden här är till stor del PBL, men sen är det också regionaliserat vilket innebär att man från T6 kan läsa resten av utbildningen vid annan ort.

Allra sist så vidhåller jag hårt att utbildning ska väljas av intresse, inte pga vilken ort det år.

Skicka en kommentar