lördag 28 maj 2011

Hur kommer man in på läkarprogrammet?

Fråga: Hej!

Här är en fråga som jag hoppas att jag får svar på, skulle vara väldigt tacksam!

Om man går ut med 15-17 i snitt i gymnasiet, men vill helst av allt bli läkare, är det omöjligt då? kan man inte bli läkare om man t.ex. går komvux och höjer upp snittet? Kan du berätta genom din egen erfarenhet om hur man kan lösa detta, hur skulle du gjort om du var i denna situation. Läkarprogrammet är och har varit en framtidsdröm som jag är fast besluten om, finns inget bättre yrke enligt mig. Men som sagt vet jag inte vad jag ska göra, du som håller på att bli läkare vet väl nog mest, jag tror inte att den studievägledare vet bättre en dig, därför riktar jag frågan till dig.

Skulle vara bra om andra läkare också kunde besvara på frågan, bättre blir det om man får tips från andra och inte bara en.

Blir glad om du lägger till saker angående detta och ger mig tips om hur man ska tänka.

Ha de bra!

Svar: Hej! Visst kan du bli läkare utan att ha toppbetyg direkt från gymnasiet. Om jag vore du skulle jag försöka läsa upp betygen på komvux för att få maxbetyg. Det finns fortfarande några platser för konkurrenskompletterade betyg, så du kan söka i den kvoten. Jag skulle också göra högskoleprovet för att försöka komma in på läkarprogrammet via den kvoten. Om du får bra poäng på högskoleprovet kan du även söka till PIL (intervjuantagningen på KI). Du kan även pröva att söka till de alternativa antagningskvoterna som finns vid olika universitet i Sverige. Om du varken lyckas få tillräckligt bra betyg eller resultat på högskoleprovet, så kan du söka till läkarutbildningen utomlands. Det är ofta lättare att komma in i länder som Polen, Ungern och Rumänien. Läser man utomlands behöver man dock betala en terminsavgift, som varierar mycket i storlek mellan olika länder och universitet. CSN ger extra lån som kan täcka terminsavgiften, om man inte läser på ett dyrt universitet. Många personer söker också till Norge och Danmark, men där tror jag att man måste ha höga betyg direkt från gymnasiet för att komma in.

En annan väg till läkaryrket är att först läsa magisterexamen i biomedicin, och sedan söka till Umeå Universitets kompletteringsutbildning för att bli läkare.

Mitt bästa tips är egentligen att läsa allt du vill veta via länken här nedan. På sidan läkarstudent.se finns jättemycket bra information om läkarprogrammen i Sverige och utomlands, hur man antas till olika universitet och länder, statistik över antagningarna m.m.: http://läkarstudent.se/

Lycka till!

6 kommentarer:

Fredrik sa...

Kan förtydliga ansökningen via biomedicin i Umeå. Idag kan man inte längre läsa till magister vilket jag själv gjorde, utan först läser man till kandidatexamen (3 år) och därefter, om man vill, till masterexamen (ytterligare 2 år). Det går att söka kompletteringsterminen, dvs en kurs, efter kandidatexamen men sannolikheten att komma in är nästintill noll eftersom både de med masterexamen respektive de som bedriver forskning som doktorander prioriteras högre. Ofta krävs det flera ansökningar innan man kommer in på kompletteringsterminen (få platser, många sökande) och när du väl blivit antagen och läst den börjar man på termin 5 (T10 kan man hoppa över då det är ett exjobb).

Anonym sa...

Hej!

En bekant till mig påstår att han studerar till att bli läkare på Karolinska och att han betalar för sin utbildning där, och att hans studier inte är studiebidragsberättigade, trots att han är svensk medborgare. Det tycker jag verkar konstigt, då läkarutbildning i Sverige är gratis, om jag inte har fel, och då man som läkarutbildningsstuderande har rätt till studiebidrag. Dessutom så hade han mindre än medelsnittet i gymnasiebetyg, och gick på komvux för att läsa upp sina betyg. Med tanke på denna bakgrund, är det trots allt rimligt att han verkligen går på Karolinskas läkarutbildning?

Anonym sa...

Plugga ekonomi istället den utbildningen kan man komma längre med

Anonym sa...

ekonomi linjen suger kuk

stupidyank sa...

Läser dessutom biomedprogrammet och kompletteringskurs på UMU. Kan bekräfta att det går knappast att komma in på läkarprogrammet via denna väg. Senaste 2 åren har 3 personer kommit in denna väg, det finns ungefar 30 personer som har läst kompletteringkursen och försöker kommer in varje termin. Senaste gruppen dvs dem 3 som kom in fick vänta 2-3 år efter dem hade gjort klart 10 terminer av biomedicinprogrammet.

Anonym sa...

hej jag har 13 i sitt från gymnasiet och det är urrrr kasst så min fråga är om jag vill söka till tandläkare i sverige vilka ämnen är det jag skall läsa och vad måste jag få i dessa ämnen för att kunna söka vidare ?
tacksam för svar

Skicka en kommentar