fredag 20 maj 2011

Kirugikursen är slut

Puh, nu kan jag äntligen pusta ut! I över två veckor har jag ägnat dygnets vakna timmar åt att plugga och tenteras. Kirurgikursen avslutades nämligen med tre tentor fördelade på två veckor. Förra veckan hade vi ett praktiskt prov med en rad olika stationer, där det bl.a. ingick ortopedstatus, suturering, att skapa fria luftvägar, att tolka röntgenbilder och att tolka miktionslistor. Vi var alla lite nervösa i början av provet, men för min del släppte nervositeten när jag kom in i första rummet och möttes av en trevlig läkare med en praktisk uppgift som jag klarade bra. I tisdags fortsatte tenteringen med en skriftlig tenta i sex timmar, där kirurgi, urologi, onkologi, rättsmedicin, ortopedi och anestesi ingick. Idag hade vi den sista tentan - ett muntligt prov där varje student fick sitta ensam i ett rum med två-tre läkare och svara på frågor i en halvtimme.

Idag på eftermiddagen avslutades kursen med att kursledningen bjöd på fika och avslöjade våra tentaresultat. Alla var lite nervösa inför resultaten, eftersom det hade gått rykten om att fler än vanligt hade kört tentorna. Det visade sig tyvärr stämma. Till min stora glädje hade jag dock personligen klarat mig bra - jag fick godkänt på både praktiska, skriftliga och muntliga tentan. Anestesin hade jag klarat mig särskilt bra på, vilket var roligt eftersom jag skulle kunna tänka mig att bli narkosläkare.

Det känns på sätt och vis tråkigt att kirurgkursen är slut. Kursledningen har varit väldigt trevlig och stämningen på kursen och på sjukhuset i stort har varit väldigt bra. Det har absolut varit en av de bästa kurserna på läkarprogrammet. Jag kommer definitivt att tänka tillbaka på den här terminen med saknad. Samtidigt känns det förstås skönt att gå vidare i utbildningen. Nu är det bara två veckor SVK kvar och sedan sommarlov. Oj, vad den här terminen har gått fort!

3 kommentarer:

Luthfunnesa sa...

Vad kul att det gick bra för dig och att du njöt av kursen! :)

Mamma, läkare och livspusslet sa...

Grattis till avklarade prov! Låter som tuffa två veckor. Hur stor procent körde om man vågar fråga det? Jag ska strax börja klindelen av utbildningen så jag är lite nyfiken.

ST-läkaren sa...

Tack så mycket! :)

Jag vet tyvärr inte hur många procent som körde tentorna totalt i hela klassen. De flesta klarade åtminstone en eller två tentor. Jag tror att ca 10 % körde det praktiska provet och att ungefär lika många körde det teoretiska provet. Det verkar som om nästan alla klarade det muntliga provet. Någon enstaka körde fler tentor än en.

Jag tror generellt att fler personer klarar de kliniska tentorna på första försöket än de prekliniska, men det varierar nog lite från kurs till kurs. Jag tror inte att du behöver oroa dig om du klarat dig bra hittills! :)

Fortsatt trevlig sommar!

Skicka en kommentar