torsdag 26 maj 2011

Fritid på läkarprogrammet?

Fråga: Hej jag undrar hur mycket fritid man har som läkarstudent. Hinner man ta ledigt och slappa då och då eller går man i högvarv hela tiden? Hur gör du och dina vänner för att inte go bananas?

Svar: Hej! Ja, man hinner ta ledigt ibland från studierna och man behöver inte gå på högvarv hela tiden. Jag tror att det går lättare att hinna med det man vill, om man gör upp ett litet schema för sig själv. Om man t.ex. bestämmer sig för att plugga ett par timmar varje kväll efter skolan och några timmar på en helgdag, så kan man ta ledigt nästa helgdag och ägna sig åt något helt annat. Jag tror att de flesta hinner med både studier, träning, fester och vänner, men ibland kanske man måste ägna mer tid åt studierna (t.ex. om en tenta närmar sig). Dessutom är det väldigt individuellt hur mycket läkarstudenterna pluggar. Några måste plugga väldigt mycket för att få godkänt, medan andra inte behöver plugga särskilt mycket men ändå klarar sig bra på tentorna.

Hur mycket pluggar ni andra läkarstudenter? Hinner ni med att ha ett liv utanför studierna?

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag hinner forska, vara med familjen (tre barn), vara gruppträningsinstruktör och en del fritidsintressen som foto, flyg, vänner och mat.

*pust*

S sa...

Jo, jag hinner jobba och ha familj. Men ser fram emot sommaren då jag kan sova och leka mer :-)

Skicka en kommentar