tisdag 3 maj 2011

Tränat praktiska färdigheter på op

Förra veckan avslutade jag placeringen på KUA, som var en av de bästa kliniska placeringarna jag har haft. Jag blev många vänner rikare och växte in i min roll som blivande läkare. Jag skulle gärna vilja stanna lite längre på KUA!

Den här veckan har jag kirugiplacering. Idag fick jag gå med en jättebra kirurg som opererade lite olika typer av GI-åkommor. Jag fick både skära, bränna kärl och sy. Under en av operationerna fick jag utföra många av momenten helt själv, med kirurgen som handledare i bakgrunden. Det var väldigt roligt och lärorikt! Ibland har jag gått med kirurger som gör precis allting själva, vilket blir ganska tråkigt i längden för kandidaten som bara får stå i bakgrunden och titta på. Mitt intresse för kirurgi växte genast idag när jag fick vara med och göra många praktiska saker själv. Tidigare har jag visserligen både sytt i huden, hållit i hakar och bränt kärl, men idag fick jag även skära och sy strukturer inuti buken.

Nu hinner jag inte skriva mer, för jag måste återvända till op-salen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar