lördag 26 mars 2011

Fråga om betyg på högstadiet och gymnasiet

Fråga: Hej! Jag är 15 år, för ett tag sedan bestämde jag mig, läkare ville jag bli! Trots att jag bara går i 8:an börjar jag redan oroa mig för NV linjen, antagningspoäng och högskoleprov och allt det där. Jag är helt enkelt rädd för att jag inte har vad som krävs inom studiearbetet. I 7:an var jag sämst på matte och kämpade för att få G, nu i 8:an känns det lite lättare och jag har lyckats få MVG på så gott som alla matteprov vi gjort hittills. Jag tror mina starkaste ämnen är NO och matte (även om jag inte riktigt vant mig att jag faktiskt börjar bli duktig i matte.) Har du alltid varit en toppelev och inte oroat dig över studierna såhär tidigt som jag? Tror du att man fortfarande kan ha vad som krävs för att bli läkare även om man inte har MVG i allt just nu (ska börja 9:an)? Just nu har jag VG i allt förutom SO som jag har MVG i och slöjd och idrott som jag har G i... Jag skulle bli otroligt lättad över att få svar på det jag frågat! (Det är riktigt kul att läsa en blogg som läkarprogrammet!)

Svar: Tack för ditt mail, som jag kortade ner lite för att inte publicera dina personliga uppgifter. Jag bestämde mig redan på mellanstadiet för att bli läkare, så jag pluggade väldigt hårt på både högstadiet och gymnasiet för att få bra betyg. Trots att jag hade toppbetyg så oroade jag mig ändå för att inte räcka till, inte få tillräckligt bra betyg och inte komma in på läkarprogrammet. Du är med andra ord absolut inte ensam om att oroa dig för dina betyg och din framtid.

Eftersom jag hade målet inställt på att bli läkare, så kämpade jag hårt och lyckades på så sätt få MVG i allt på gymnasiet. Jag är säker på att du kan lyckas lika bra om du kämpar riktigt hårt på gymnasiet och lägger mycket tid på skolarbetet. Jag tror inte att du behöver bekymra dig över att du inte har toppbetyg på högstadiet, för det är ändå bara betygen från gymnasiet som räknas när du söker läkarprogrammet. Däremot kan det vara en fördel att försöka få bra betyg på högstadiet, eftersom det ger en bra studievana och studieteknik inför gymnasiet.

Jag vill lugna dig med att många i min kurs på läkarprogrammet inte var några toppstudenter på varken högstadiet eller gymnasiet. De studenterna har i stället varit duktiga på högskoleprovet och kommit in på läkarprogrammet på så sätt. Dessutom har många kommit in via högskoleprov + begåvningstest + intervju, vilket är en tredje väg att komma in på läkarprogrammet via. Jag kan ta min pojkvän som exempel - han var ganska "medelmåttig" under både högstadiet och gymnasiet, men kom in på läkarprogrammet eftersom han var duktig på högskoleprovet. Nu tillhör han de absolut bästa i hela kursen, fastän han inte var någon toppstudent tidigare. :)

Om du inte skulle få toppbetyg på gymnasiet eller bra resultat på högskoleprovet, så finns det alternativa lösningar för att komma in på läkarprogrammet. Det går att läsa upp sina betyg på komvux efter gymnasiet, och på så sätt få tillräckligt bra betyg för att komma in på utbildningen. Det går även att läsa till läkare utomlands, där det ibland kan vara mycket lättare att komma in än i Sverige. Dessutom är det några år kvar tills du kan söka till läkarprogrammet och till dess kan det ha skett ändringar i antagningen, som kan göra det möjligt att komma in utan att vara "toppstudent". Lämplighetstest är t.ex. ett antagningsförfarande som har diskuterats på vissa universitet, men jag vet inte hur seriösa diskussionerna har varit.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tror att du har goda möjligheter att komma in på läkarprogrammet, om du kämpar för det och verkligen gör ditt allra bästa. Lycka till i fortsättningen och skriv gärna igen om det är något mer du undrar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med läkarkandidaten helt! Ett litet meddelande till vår blivande kollega bara - du kan absolut klara av detta, på ett eller annat sätt, men lev i nuet. Låter jätteflummigt. Men jag menar att du inte ska oroa dig för mycket om allt som kommer efter. När du sitter med matte, tänk bara på matte och inte på SO eller svenska, och när du är ute med kompisar fokusera på bara den stunden och inte på allt som måste göras. De som klarar stress bäst är de som mår bäst. Så börja redan nu med att se till att du mår bra :) Träna, träffa kompisar, ät ordentligt, umgås med familjen - ja, jag vet inte riktigt vad - det som får dig att funka helt enkelt. Lycka till!

Mamma, läkare och livspusslet sa...

Håller helt med om att det är jätteviktigt att ta hand om sig själv. Yrket innehåller en del tunga bitar och för att kunna ge till andra måste man se till att må bra själv. Lycka till med framtida studier!

ST-läkaren sa...

Jag håller verkligen med er! Det kan inte nog påpekas att man måste ägna tid åt annat än studier ibland, för annars kommer studierna att bli en plåga. Familj, vänner, nöjen, vila, träning, egentid m.m. är jätteviktigt för att orka. :)

Anonym sa...

Tyckte att det var bra att du nämnde i ditt svar att man kan söka utomlands till läkare. Jag lyckades inte få MVG allt TROTS att jag kämpade som en galning i gymnasiet för att få det. Jag var nära men lyckades inte helt. Högskoleprovet lyckades jag inte heller få bra på. Nu ska jag snart avsluta min andra termin av läkarprogrammet i Polen. Så, tack för det =)

Anonym sa...

hejhej, jag går sista året på gymnasiet, och har itne gått NV utan SP, och när jag nu bestämt mig - det är ett jättesvårt beslut att välja vad man ska änga sitt liv med att göra - så vill jag jättegärna bli läkare, jag ä realist, jag har bÅda fötterna på jorden och mina betyg är inte tillräckliga och blir det nog inte med hjälp av basår, men jag tönker försöka iaf. Mitt tips till dig är att precis som alla andra säger, att ta lite tid för dig själv, läxorna är inte hela världen utan njut av att vara ung, och lev inte i framtiden, jag lovar dig, du kommer bara må dåligt i längden.

Skicka en kommentar