onsdag 16 mars 2011

Läkare finner varandra

Läkare blir ihop med läkare, enligt Statistiska Centralbyrån. Läkare är tydligen det yrke där högst andel är tillsammans med varandra - 24 % av läkarna har en partner som också är läkare. För mig känns inte den siffran helt oväntad. Många i min kurs är tillsammans med en kursare eller en läkarstudent på annan termin. Av läkarna jag har träffat ute på kliniken är det många som berättar att de är sambor eller gifta med en annan läkare. Många har träffats under grundutbildningen eller under AT-tjänstgöringen. Själv är jag också ihop med en blivande läkare.

Jag tycker inte att det är särskilt uppseendeväckande att läkare blir tillsammans med varandra. Könsfördelningen är ganska jämn inom yrket, utbildningen är lång och klasserna är stora, så det är ganska stor sannolikhet att hitta någon man trivs ihop med. Vidare är studierna och yrket krävande (både tidsmässigt, psykologiskt och kunskapsmässigt), så många föredrar kanske att ha en partner som är i samma situation som en själv och förstår precis vad man går igenom.

Vi är, som tur är, funtade olika. En del vill ha en partner som de kan diskutera medicin med 24/7, medan andra hellre vill ha en partner som är totalt ointresserad av sjukvård. En del vill ha ett mellanting och en del bryr sig inte alls. Kärleken leder vart den leder.

Här är länken till SCB:s undersökning: Vanligt att träffas på jobbet?

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Är nog rätt förståeligt att det är vanligt förekommande. Jag håller mig förvisso utanför ramen även om äpplet inte faller särskilt långt från trädet, min fru är trots allt sjuksköterska.

:)

ST-läkaren sa...

Enligt statistiken är just läkare-sjuksköterska den näst vanligaste kombinationen inom läkarkåren. 7% av läkarna är tillsammans med sjuksköterskor. :)

Fredrik sa...

Damn.

Skicka en kommentar