måndag 28 mars 2011

Svar på fråga om fysiologikurs

Fråga: Hej! Jag har sökt till läkarutbildningen, men om jag nu inte kommer in denna termin vill jag läsa någon kurs som jag kommer ha nytta av på läkarprogrammet. Jag hade tänkt söka till en kurs som heter "människans fysiologi" och som finns att läsa på KI. Tror du att det är en bra ide och att jag kommer få mycket nytta av den? Mvh

Svar: Jag tycker att det låter som ett utmärkt förslag att läsa "Människans fysiologi" på KI! Det var flera stycken i min klass som hade läst den kursen innan läkarprogrammet, och de hade stor nytta av den. Fysiologin lär man sig framförallt på termin 1 och 2 på läkarprogrammet. De terminerna brukar uppfattas som hårda, så om man har lite försprång och redan kan fysiologin så blir det betydligt enklare att hinna plugga på allt annat och klara tentorna. På den fristående fysiologikursen kommer du att lära dig ungefär samma saker som sedan undervisas på läkarprogrammet. Vill du inte läsa en kurs som kommer att upprepas på läkarprogrammet bör du alltså välja en annan kurs. Om du däremot vill få lite försprång på läkarprogrammet och inte har något emot repetition, så är det en utmärkt kurs att läsa. Lycka till med ditt val och med antagningen till läkarprogrammet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Lustigt sammanträffande: jag satt just och kikade igenom KI:s kurser och blev glad när jag hittade människans fysiologi! Jag har också för avsikt att börja plugga till läkare, men av praktiska skäl tänkte jag vänta till VT 2012. Det var ett tag sedan jag pluggade öht så det känns som en lagom uppvärmning med denna kurs! Tror att den är rolig! Ses där!

S sa...

Tack för svaret läkarkandidanten! :)

Men en till fråga bara, nu är det så att jag KANSKE kommer in i något läkarprogram i landet (med undantag för KI) till HT2011. Men eftersom KI är min STORA dröm så har jag tänkt nappa på vilken läkarutbildning som helst (om jag nu kommer in) men sedan till VT2012 söka om och förhoppningsvis komma in på KI. Min fråga är då, anser du att det är bättre att läsa fysiologikursen eller att börja ett läkarprogram under tiden som jag väntar på att komma in på KI. Vilken uppfattning har du kring detta? vad kommer jag att få mest nytta av??

vill gärna veta detta då jag eventuellt måste ändra min universitetsansökan. Hoppas jag är tydlig med min fråga:)

mvh

Skicka en kommentar