onsdag 23 mars 2011

Gammalt och nytt

Ikväll är det dags för integrering av gamla och nya kunskaper. Imorgon har jag nämligen anestesidugga, så kvällen kommer att ägnas åt att läsa på om narkosläkemedel, syra-bas, dropp, fria luftvägar och annat som jag måste kunna. Fysiologikunskaper från termin 2 och farmakologikunskaper från termin 4 ska integreras med purfärska kliniska kunskaper om anestesiologi. Det är intressant att få integrera prekliniska och kliniska kunskaper och kul få nytta av saker som vi läste tidigt i utbildningen.

Veckan har varit bra hittills. I måndags gick jag med en narkossjuksköterska. Det var lärorikt att få se hennes arbete och inte bara narkosläkarens. Jag fick fylla i diagram och tabeller under patienternas operationer, fylla på och administrera narkosläkemedel i sprutor och lära mig hur maskinerna för övervakning fungerar. Resten av dagarna har jag tillbringat med en ung och mycket trevlig underläkare på anestesin, som entusiastiskt har lärt mig både praktiska och teoretiska kunskaper. Jag har t.ex. självständigt (fast förstås under handledarens övervakning) fått söva och hålla fria luftvägar på patienter som skulle elkonverteras. En dag fick jag dessutom vara med på ett kejsarsnitt, vilket var en väldigt häftig upplevelse. Även om jag självklart inte gjorde något praktiskt under kejsarsnittet, så fick jag vara med och se en ny människa komma till världen. Wow!

2 kommentarer:

S sa...

uppdatera din blogg oftare!! Jag ÄLSKAR DEN hihi man blir så inspirerad och motiverad...vill komma in i läkarlinjen NU!

ST-läkaren sa...

Tack för dina uppmuntrande ord om bloggen! Jag ska försöka uppdatera oftare, men ibland räcker inte tiden till tyvärr. :)

Skicka en kommentar