lördag 2 april 2011

Fråga om att påbörja läkarutbildningen på annan ort än man egentligen önskar

Fråga: Tack för svaret läkarkandidanten! :) Men en till fråga bara, nu är det så att jag KANSKE kommer in i något läkarprogram i landet (med undantag för KI) till HT2011. Men eftersom KI är min STORA dröm så har jag tänkt nappa på vilken läkarutbildning som helst (om jag nu kommer in) men sedan till VT2012 söka om och förhoppningsvis komma in på KI. Min fråga är då, anser du att det är bättre att läsa fysiologikursen eller att börja ett läkarprogram under tiden som jag väntar på att komma in på KI. Vilken uppfattning har du kring detta? vad kommer jag att få mest nytta av?? Vill gärna veta detta då jag eventuellt måste ändra min universitetsansökan. Hoppas jag är tydlig med min fråga:) mvh

Svar: Hej S! Jag publicerar din fråga i ett nytt blogginlägg, så att förhoppningsvis fler läsare kan se din fråga och hjälpa till att ge råd.

Det var en svår fråga... Om jag vore du skulle jag nog påbörja läkarprogrammet på en annan ort och sedan försöka byta över till KI genom att söka dit på nytt. På så sätt kommer du igång i dina studier, och om det visar sig att du inte kommer in på KI så får du ändå en läkarutbildning på en annan ort. På så sätt slipper du också "slänga bort" terminer på "strökurser" och kommer i stället igång på läkarprogrammet fortare. Om du sedan kommer in på KI kan du tillgodoräkna dig det du läst på en annan läkarutbildning.

Men du måste förstås avgöra själv vad du tycker är bäst. Om du t.ex. absolut inte vill flytta till någon annan stad än just Stockholm och är säker på att komma in på läkarprogrammet på KI inom rimlig tid, så känns det kanske onödigt att flytta iväg till en annan stad. Att byta mellan två städer mitt i läkarutbildningen kan också upplevas som jobbigt, beroende på hur "känslig" man är för att flytta och byta kursare mitt i en utbildning.

Jag tycker nog att svaret på din fråga beror på vilka betyg och högskoleprovsresultat du har och hur stor din sannolikhet är för att komma in på KI. Som jag tolkar det bedömer du inte dina chanser som så höga för att komma in på KI, och i så fall skulle jag nog ha börjat läsa läkarprogrammet någon annanstans i stället för att läsa fysiologikursen på KI, om jag vore du. Kanske kan några fler läsare ge tips?

Lycka till i ditt val! :)

10 kommentarer:

Fredrik sa...

Min uppfattning är att du bör ställa dig själv följande fråga; är det viktigast att läsa vid KI eller att bli läkare? Om studieorten är viktigare än utbildningen i sig tror jag du bör ta dig en extra funderare om du verkligen gör rätt val.

Vi har alla orter vi helst studerar vid. Men om vi endast kan tänka oss läsa vid en ort och annars hoppa över ett positivt antagningsbesked, vilket även om läkarutbildningen inte är elitisk i sin antagning åtminstone svårare än medelmåttet, ringer lite illa i mina öron.

ST-läkaren sa...

Åh andra sidan är det inte helt ovanligt att vissa väntar med att påbörja läkarutbildningen ända tills de kommer in på det universitet där de helst vill vara. Jag vill också tillägga att jag till en början hellre ville plugga vid en annan stad än Stockholm, men när jag flyttade hit och började plugga så kunde jag efter ett tag knappt tänka mig någon annan stad att plugga i. Jag tror att många vänjer sig vid just den staden där de råkar komma in och sedan inte vill flytta därifrån under studietiden, eftersom man snart blir rotad, lär känna många vänner som man inte vill lämna osv.

Fredrik sa...

Visst kan det vara så som du säger, men det var inte heller mitt syfte att poängtera utan resonemanget åt personen som ställde frågan. Jag vidhåller att om man bara kan tänka sig läsa ett program vid en ort upplevs orten viktigare än programmet i fräga vilket är en viktig tanke att fundera runt innan en 51/2 år lång utbildning. Jag har sannolikt fel uppåt väggarna i min fundering, men det tål ändå att tänkas på.

(mina kommentarer är endast för att nyansera och reflektera, inte ifrågasätta och kritisera, jag hoppas det framgår)

Anonym sa...

Jag tycker att frågeställaren ska ta vilket universitet som helst. Håller dels med Doktoranden, men ffa allt eftersom man innan man börjar har så mycket fördomar om hur det "måste" vara. Livet är inte så enkelt.

Och även om du har hp2,0, betyg 20.00 så finns det ju massor som inte kommer in. Och intervju har de väl minskat på har jag för mig? Inga garantier där heller - så det låter inte helt logiskt ur ett rent taktiskt perspektiv heller att vänta. om det är så att det är viktigast att bli läkare?

ST-läkaren sa...

Jo Doktoranden, jag håller med dig om att man inte ska välja studieort i första hand och utbildning i andra hand. Jag ville bara påpeka att det finns några som verkligen vill bli läkare, men som trots det inte börjar plugga förrän de kommer in i "rätt" stad. :) Det kan ju finnas t.ex. familjeförhållanden som gör det svårt att flytta iväg i 5,5 år.

Drnever, alla med 2,0 på högskoleprovet kom in på KI till våren 2011, så om S är så bra på högskoleprovet har hon nog goda chanser att komma in på KI. Dessutom krävdes inte heller högsta betyg för att komma in i betygsgruppen där endast slutbetyget inräknas, så med maxpoäng från gymnasiet kan man också känna sig ganska säker på att komma in på KI.

Fredrik sa...

Familjeförhållanden är jag mer än väl bekant med. Att flytta på en familj kanske är ett projekt av större mått, men långt ifrån ett omöjligt sådan. Men alas, side-track igen.

Överlag blir det ju mer och mer vanligt med en mer nyanserad antagning som går i flera steg, exempelvis hur antagningen fungerar vid "mitt" universitet.

S sa...

Tack för era kommentarer allihopa!

Jag räknar med att ta studenten med 22,5 i snitt och har precis skrivit HP för första gången, lär nog få runt 1.0

Hursomhelst, JAG VILL bli läkare mer än allt annat (min stora dröm i livet) och givetvis är det inte så att jag väljer studieort före utbildningen (det vore helt galet) MEN anledningen till att jag ställde denna fråga var endast för att jag skulle behöva lite hjälp och höra andras tankar kring detta. Jag vet om att sannolikheten för att komma in på KI till vårterminen är betydligt större och därför undrade jag om vad som är bäst, att flytta hemifrån för en termin eller att stanna kvar och läsa en kurs? Chansen för att jag ska komma in på KI VT2012 är endå stor (om man jämför med antagningsstatistiken från VT2011, frågan är bara om det håller sig)

Doktoranden, det verkar som att du är lite skeptiskt till att man studerar vid ett "dröm" universitet. Men jag väljer verkligen inte KI för att den har "status", utan för att den ligger i min favoritstad, nära min familj och vänner OCH för att jag är intresserad av forskning vilket KI verkar vara BÄST PÅ!

Tack än en gång för era svar.

Anonym sa...

Med ganska god kännedom om nyantagna studenter som flyttar från andra studieorter till KI och stockholm, efter att ha läst nån/några terminer på annat universitet, kan jag säga att min erfarenhet är att det INTE bara är att tillgodoräkna sig den, eller rent av de terminer man redan gått. kolla upp det innan! KI kan vara rätt konservativ.

Jag säger åk dit du kommer in. Med allra största sannolikhet kommer du ha vansinnigt kul var du än är, det är mer folket som gör det än platsen. Så tycker jag och jag har bott i allt från en by på 500 pers till NYC. Man kan känna sig ensammast i världen i NYC och mitt i universum i lapplands inland.. Det låter klassiskt och uråldrigt, men det blir vad man gör det till!! Jag lovar, du kommer ha kul var du än är. Och är det helt hemskt och folk galna, så byt då. Men pröva på!!!

Och forskningen, den kan du göra varsom, under själva utbildningen spelar det inte så stor roll. och vill du ta paus och forska på heltid och du inte tycker det funkar där du är, byt till sthlm då. Forskningen är också väldigt personbunden, med handledare etc, dvs om man kommer hamna i en bra grupp med bra projekt. Vad som är bäst utifrån ranking i medicinska journaler är INTE samma sak som hur du kommer ha det.

Karin sa...

Tips enligt egen erfarenhet:

Hej S! Mitt tips är att du skall ställa in dig på att studera på den ort där du kommer in. Om du absolut vill studera på KI så tycker jag att du skall vänta en termin och läsa kursen i sthlm istället för att flytta.

Via egen erfarenhet: Jag kom in på KI men hade alltid drömt om att plugga i Lund så jag bytte tid, men flyttade tillbaka till KI snabbt pga att det inte gick att tillgodoräkna sig något i princip + att jag saknade mina klasskompisar.

Nackdelar med att byta studieort:
-På KI får man inte tillgodoräkna sig T1 om den är läst på annan ort (så vida du inte har läst mer utöver)
- Det tar väldigt mycket tid att ansöka om tillgodoräknanden
- Du får ofta rester från T1 även om du skulle få något tillgodoräknat
- Man rotar sig ofta i en klass snabbare än man tror och jag tror att det är svårt att flytta till en ny stad och helhjärtat gå in för att lära känna nytt folk om du vill byta redan kommande termin.

Om du däremot kan tänka dig att läsa hela utbildningen på annan ort så tror jag att det är en väldigt bra erfarenhet att tex bo och studera i en studentstad!

Lycka till med ditt val!
//Karin

ST-läkaren sa...

Som ett par av er påpekar, så går det ofta inte att tillgodoräkna sig läkarprogrammet rakt av då man byter studieort. Ibland kan man få gå om en termin eller komplettera sin utbildning med extra tentor och inlämningsuppgifter, för att kunna fortsätta på KI:s läkarprogram. Jag känner många som bytt till KI och fått göra restuppgifter för att få tillgodoräkna sig utbildningen. De har klarat det bra, men det krävs förstås att man är motiverad och tycker att det är värt extrarbetet.

Skicka en kommentar