lördag 16 april 2011

Om ronder och sockerkakor

Igår var sista dagen på KUA innan påsklovet. Jag kommer att längta tillbaka lite grann till avdelningen. Det har varit en så trevlig vecka där. En av dagarna fick jag beröm av både sjuksköterskor och läkare för att jag snabbt handlade en patient som blev dålig. En annan dag fick jag beröm av min handledare för hur jag ledde ronden. Under medicinkursen tyckte jag att det var jobbigt att leda ronden, eftersom min handledare hade sagt att jag var för "mesig" under ronden. Då var jag osäker och helt ovan vid situationen och kände inget större förtroende för min handledare. Nu är jag mer varm i kläderna och har en fantastisk handledare som ger mig bra självförtroende. Det är inte konstigt att ronden går bättre nu. Med en trevligare handledare hade det säkert gått bra på medicinkursen också, men nu har jag i alla fall mer kunskaper och erfarenheter i bagaget.

Den som värmde mitt kandidathjärta allra mest den här veckan var en av mina patienter. När jag skulle skriva ut honom sa han att han aldrig hade legat på någon bättre avdelning än KUA. Han tyckte också att doktorn (d.v.s. jag) hade kommunicerat med honom på ett helt annat sätt än andra läkare. Jag hade tagit mig tid för att lyssna, förklara och stötta. Till saken hör att patienten, enligt egen utsago, sällan hade varit nöjd med sjukvården och läkarna tidigare.

Det är kanske i och för sig inte är så konstigt att patienterna gillar KUA. På KUA har vi mycket färre patienter per läkare och sjuksköterskor, vilket medför att vi har mycket mer tid över för patienterna.

Igår tänkte vi i vårdlaget glädja patienterna med något extra gott eftersom det var fredag: vi tänkte baka sockerkakor till kaffet. Men si, det fick vi inte. Hygienreglerna på sjukhuset tillåter inte att man bakar i köket på avdelningarna. Jag kan i och för sig förstå att det finns sådana regler, men samtidigt tror jag att nybakade sockerkakor skulle liva upp aptiten bättre än de smaklösa "fikabröden" från storköket. Vår tanke var god, men hygienrutinerna måste förstås komma i första hand.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag går i tvåan på gymnasiet (natur-natur) och jag är väldigt sugen på att söka till läkarprogrammet, för dels älskar jag biologi (särskilt människokroppen och allt som hör till) och dels känns det som ett väldigt givande yrke. Jag har MVG i allt nu, men har du några tips för hur jag ska lyckas med att fortsätta hålla betygen uppe? Pluggade du mycket inför HP eller hur gjorde du med det?
Superbra blogg, jag blir jätteinspirerad!
/Linnéa

Diarium sa...

Åh, vad det värmde att läsa. Så fint att du nådde fram till den patienten bara genom att vara engagerad och ödmjuk. Good going! Och ja, det är en sådan fantastiskt skillnad med handledare som lägger en hand på axeln och säger "Det här klarar du.", man blir som 10 cm längre på en dag. :)
Kram!

Skicka en kommentar