lördag 9 april 2011

Tillgodoräkna sig examensarbete?

Fråga: Hej, Jag har en fråga ang. examensarbete. Jag läser på KI, har en examen i biologi sedan innan (ej forskarutb.). Mitt examensarbete var på 15hp, men jag har behörighet att skriva ett examensarbete 30hp på avancerad nivå inom biologi, kanske ev. inom farmaci alt. farmakognosi efter vissa kompletteringar. Om jag söker det som en fristående kurs vid andra universitet och skriver på deltid (2-3 terminer). Jag hoppar gärna över T7 om det går alt. får en lugnare T7 för att jobba under tiden. Men jag vet inte om idén om parallellstudier inkl. ett examensarbete vid ett annat universitet blir i slutändan massa jobb i onödan. Vet du inom vilka områden var de examensarbeten som sedan fick tillgodoräknas för läkarprogrammet? Skrevs de endast vid KI, eller accepterade KI examensarbeten skrivna vid andra svenska universitet?
Vet du om det går att börja skriva examensarbete lite tidigare på KI, t.ex. börja under sommarforskarskola eller på ngt annat sätt och sedan fortsätta "småforska" vid sidan av studierna så att arbetet blir nästan klar tills T7 börjar? Har du ngt tips till mig?
Tack!

Svar: Det är inte så lätt att få tillgodoräkna sig examensarbetet på läkarprogrammet, enligt vad jag har förstått. Jag är förstås ingen expert på området eftersom examensarbetet är en ny företeelse på läkarprogrammet, men jag kan delge de intryck jag själv fått om tillgodoräknanden:

Man ska ha doktorerat inom ämnesområdet medicin eller gjort ett examensarbete på minst 30 hp inom ämnesområdet medicin, för att få tillgodoräkna sig arbetet. Det spelar ingen roll vilket universitet man gått på, huvudsaken är att arbetet är inom medicin, är tillräckligt omfattande och på tillräckligt hög nivå. Det går inte att komplettera ett examensarbete på 15 hp med ett nytt arbete om 15 hp, enligt vad jag har förstått. Det var flera stycken som hade gjort examensarbeten inom områden som är närliggande medicin (t.ex. omvårdnad och farmakologi) men som inte fick tillgodoräkna sig arbetet. Man får inte heller göra examensarbetet i förväg under tiden man går läkarprogrammet, utan tanken är ju att man ska ägna en termin åt att fördjupa sig i forskning. Det var många i min kurs som hade forskat vid sidan om och kanske publicerat någon artikel, men som ändå inte fick tillgodoräkna sig examensarbetet.

Om du skriver ett exjobb på 30 hp inom biologi måste det alltså vara inom ämnesområdet medicin för att bli godkänt. Du kan säkert klara av att göra både arbetet och läkarprogrammet samtidigt om du är motiverad, men det finns nog inga garantier för att du kan tillgodoräkna dig exjobbet på läkarprogrammet och riskerar därmed "dubbelarbete". Om du t.ex. går sommarforskarskolan kan du säkert börja forska i förväg och använda den forskningen som en del av examensarbetet, men du kommer ändå inte kunna registrera dig på kursen Examensarbete och få forskningsprojektet godkänt förrän under termin 7. Dock kan ju termin 7 bli betydligt lugnare om du kan använda dig av din tidigare forskning i examensarbetet. :)

Jag tror alltså inte att man kan räkna med några genvägar för att snabbare ta examen, undantaget de som doktorerat inom t.ex. biomedicin eller skrivit ett examensarbete på 30 hp som tydligt är inom läkarprogrammets ämnesområde. Det bästa är nog dock att fråga de ansvariga för examensarbetet. Du kan skicka in din uppsats till dem och ansöka om tillgodoräknande, förutsatt att uppsatsen är på minst 30 hp och relevant för läkarprogrammet.

Jag hoppas att jag inte lät alltför negativ nu, men som sagt är mina erfarenheter att det är hårda krav på tillgodoräknanden. Så måste det nog vara, för annars skulle nog de flesta vilja forska lite extra på fritiden och försöka hoppa fram en termin, vilket inte är tanken med exjobbet. :)

Lycka till!

P.S. Kanske är det någon läsare som kan delge sina erfarenheter om tillgodoräknande av examensarbete på KI?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svaret!

Då har vi samma uppfattning om tillgodoräknanden.

I Uppsala får man skriva examensarbete för läkarprogrammet på somrarna (om man vill), 3 somrar tar det och då slipper man göra det under T10-T11. Man kan börja redan efter 2-3 terminer. Helt officiellt, står på UU's sida.
De verkar inte se det som "genväg för att snabbare ta examen" och "forska lite extra på fritiden". Jag gör det inte heller faktiskt.
Man ska ju igenom samma process i båda fallen.

Dessutom jag personligen tycker att det är ett bättre alternativ att skriva examensarbete på deltid under 2-4 terminer om man verkligen vill fördjupa sig i forskningen.

Anonym sa...

Såvitt jag förstår kan man tillgodoräkna sig även om det inte är inom läkarprogrammets ämnesområde - det är själva metodiken som gäller.

ST-läkaren sa...

Anonym 1: Det är ju bra lösning uu har, men eftersom examensarbetet på KI är så nytt och kursen fortfarande under utveckling, så lär det nog dröja innan KI kan erbjuda samma alternativ. Dessutom vill jag förtydliga att jag inte förringar forskning på fritiden (tvärtom), men jag vill påpeka att det kan vara stor skillnad mellan att forska på fritiden och att skriva ett uppstrukterat examensarbete. Kraven på kunskap, personligt ansvar och prestation kan variera väldigt mycket (eller inte alls). Därför krävs en helt annan struktur och kontroll om forskning på sommarlov ska kunna tillgodoräknas som examensarbete, vilket tyvärr KI saknar idag.

Anonym 2: Nej jag är säker på att man måste hålla sig inom ämnesområdet. Jag har nämligen kursare som fått sina ansökningar avslagna pga att deras examensarbeten låg lite för långt från ämnesområdet medicin. (Deras uppsatser låg på magisternivå och omfattade 30 hp inom områden som gränsade till medicin.)

Anonym sa...

Hur kommer det sig att just du fick tillgodoräkna dig examen arbetet?

ST-läkaren sa...

Jag hade både forskat och skrivit en uppsats inom relevant område och inom den nivå som krävs på läkarprogrammet.

Skicka en kommentar