måndag 11 april 2011

Komvux konta Naturvetenskapligt basår på universitet

Fråga: Hej! Jag har alltid velat bli läkare enda sen jag gick på grundskolan och det är en sak jag alltid drömt om, att få kunna hjälpa människor på ett helt annat sätt än dem andra yrken i sjukvården. Anatomin och Fysiologin är något som intresserar mig väldigt mycket. Men jag har alltid haft svårt för engelskan. Jag ligger på VG nivå dem flesta ämena och några MVG har jag. Men dock har jag inte kämpat hela vägen i gymnasiet som jag borde ha gjort för ibland har man inte orkat för att det blivit för mycket men det är något jag ångrat.
Jag går mitt sista år på Omvårdnadsprogrammet pågrund av att jag haft svårt med engelskan, annars skulle jag nu gått sista året på Naturvetenskapliga året. Och det enda jag brinner för är att bli läkare, jag kan inte täka mig något annat.
Du som studerar till läkare, hur tycker du att jag ska göra i denna situation? Vilket alternativ är bäst för mig, Komvux/Naturvetenskapligt basår på Universitetet? Isåfall hur långt tid kommer det att ta, för jag behöver läsa in naturämena och komplettera upp alla VG till MVG. Men jag vet inte hur jag ska göra har även pratat med syon också, men jag tycker det inte hjälper. Känns enklare och prata med en som är läkare eller med en som studerar, har dock pratat med många läkare, men man blir ju förrvirad.. Senast jag läste naturämnena var på högstadiet, är orolig för att det kommer bli svårt. Men högsta önskan är att komma in på läkarprogrammet iallafall. Vill komma in i Sverige också, men då ska man ha 20.0 på betygen. Hur ska jag göra tycker du? Vad skulle du ha gjort i denna situation? Jag behöver verkligen hjälp. Jag hoppas du kan besvara på mina funderingar och du får jätte gärna lägga till förslag och ta upp massa annat angående detta.
Du får jätte gärna skriva din resa till läkarprogrammet, gymnasietiden osv.
Ha en fortsatt bra eftermiddag!
Med en vänlig hälsnng

Svar: Jag är tyvärr fel person att fråga eftersom jag varken har erfarenhet från Komvux eller naturvetenskapligt basår på universitetet. Återigen vänder jag mig till er läsare - är det någon som kan ge tips på vad som är "bäst" att välja?

Jag har hört några som läst naturvetenskapligt basår på universitet säga att de tyckte att det var trevligare att läsa på universitet än på komvux. På universitet blir utbildningen mer akademisk med större krav på eget ansvar, medan komvux påminner mer om gymansieundervisningen. En sak som kan vara värt att tänka på är att universitetet inte ger betyg på gymnasienivå, vilket innebär att kurserna inte kommer att räknas in i gymnasiebetyget. Vill du använda betygen i naturämnena för att få högre betygssnitt på gymnasiet ska du alltså läsa komvux, men vill du inte att betygen räknas in så ska du gå basår på universitetet. Om du tror att du får svårt att få MVG i alla naturvetenskpaliga ämnen, kan ju således basår på universitetet vara att föredra. Båda alternativen ger ändå behörighet till att söka till läkarutbildningen.

Hur lång tid det tar att läsa upp betygen och komplettera naturämnena beror förstås på hur många ämnen du har att läsa upp och hur svårt du har för att läsa upp dem. Basår på universitet brukar ta ett år. På komvux beror det nog mer på hur varje enskild skola lagt upp undervisningen, men många brukar erbjuda naturvetenskapligt basår som löper under ett år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle föredra naturvetenskapligt basår på universitetet. Man kommer in i miljön och får se studieupplägget på högskolan. Sedan får du behörighet men inte risker att dra ner betygssnittet. Eftersom du har de flesta VG och några MVG - blir det tidskrävande att satsa på att plugga upp dessa till 22.5 (kompletteringskvot)OBS. Det är inte 20-skalan längre. Syon bör uppdatera sig. Dessutom behöver man ett bra resultat på Högskoleprovet ändå för att komma in med 22.5 i kompletterade betyg. Gå naturvetenskapligt basår på universitetet och satsa på Högskoleprovet! Sök PIL på Karolinska, och alternativa urvalet i Umeå, och i Linköping (om du jobbat inom de listade yrken). Lycka till!

Anonym sa...

Håller med, ta basåret på universitetet. Du kommer in i univeritetsvärlden. Det du kan göra för att få "det bästa av båda" är att du sen går till komvux och gör en prövning i ämnena. Då får du även betyget i varje ämne. Varje prövning kostar 500 kr men det kan det väl vara värt ;-)

om du har svårt med engelskankanske det blir tufft med läkarutbildningen om du inte tar tag i det, gå kurser, läs mycket böcker, prata engelska med din vänner/partner osv, så du känner dig bekväm med engelskan.

Anonym sa...

riskera aldrig att komplettera dina betyg till MVG för då hamnar du i den andra urlvalsgruppen... Nu för tiden måste du ha 22.5 poäng o högsta betyget för att vara med den första urvalsgruppen..... Dem andra 2.5 poäng som jag nämnt är meritpoäng som du får av att tex (om du nu skall studera läkarprogrammet) plugga matematik 5, moderna språk eller mer engelska än det som behovs och även räknas några områdeskurser från områdesbehörighet 13. Tips från mig till dig är att du försöker komma in i det naturvetenskapliga basåret, att du gör om och om högskoleprovet och dessutom kan det vara bra och meriterande att man har jobbat inom sjukvården också. Hur som helst måste du ha engelskan i ditt slutbetyg samt att du tänker ha MVG i den. Det låter hårt men så är det!!!!! Själv lider jag av samma problem. I grund o botten är ja undersköterska o jobbar i kirurgkliniken... Alla betyg jag har idag ligger på MVG nivå men problemet är att jag är dålig i englskan och har kvar att plugga naturvetenskapliga kurserna, dvs kemi, fysik o biologi både A o B kurserna. skall läsa det naturvetenskapliga basåret. När det gäller Engelska skall gå på tvåterminerskurs o försöka skaffa mig ett MVG. Det är inte hur lätt som helst när man har tre små barn och ett heltidsjobb samt en jättestorsläkt bakom sig....... här i livet måste man verkligen kämpa för att komma fram o gå vidare....... hoppas att jag gett dig kloka ord

Skicka en kommentar