onsdag 27 april 2011

Seminarium om olika kompetenser

Två dagar på KUA har passerat sedan jag senast skrev. Under KUA-placeringen har jag blivit allt bättre på att ronda patienter, att dosera läkemedel, att utföra ortopedstatus och att jobba självständigt som blivande läkare. Jag har verkligen vuxit under de här dagarna!

Idag hade vi ett seminarium där varje yrkeskategori skulle presentera ett patientfall utifrån sina specifika arbetsuppgifter och kompetenser. Jag och min läkarkandidatkollega berättade om frakturer, hur de diagnostiseras och hur de behandlas. Sjuksköterskestudenterna pratade om etiska aspekter i omvårdnaden av patienter. Sjukgymnasterna berättade om vilka metoder de använder för att träna upp patienter som brutit handleden. Arbetsterapeuten berättade om hur man optimerar hemmet för en rullstolsburen patient. Allt var väldigt intressant och lärorikt att lyssna på.

Varje moment vi har utfört på KUA har tydligt visat vilka olika kompetenser vi har och hur vi bäst utnyttjar varandras kunskaper på bästa sätt. Tyvärr har jag sett många exempel på avdelningar där yrkeskategorierna knappt pratar med varandra (men också många bra exempel på avdelningar där samarbetat fungerar utmärkt). Jag hoppas verkligen att den nya generationen vårdarbetare blir bättre på att samarbeta och lära av varandra - både för patienternas bästa och för arbetsklimatets skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar