fredag 1 april 2011

Ortopedivecka

Den här veckan har jag ägnat mig åt ortopedi. Jag har fått vara med på ortopedoperationer där jag assisterat vid bl.a. höftprotesoperationer och amputationer av extremiteter, varav särskilt det sista var en väldigt speciell upplevelse. En annan dag fick jag vara på ortopedmottagningen, där jag hade egna patienter inbokade till mig. Jag fick göra ortopedisk status och diskutera träning, smärtlindrig och operation med mina patienter. De flesta patientmötena handlade om att ta ställning till om patienterna behövde operation, eller om sjukgymnastik var en bättre behandling.

En dag fick jag vara med sjukgymnasten på ortopedmottagningen. Det var väldigt roligt och lärorikt. Sjukgymnasten var väldigt kunnig och väldigt pedagogisk mot både patienterna och mig. "Det är svårt att hitta duktiga sjukgymnaster, men M är riktigt duktig" sa professorn i ortopedi till mig efter att jag berömt sjukgymnasten. Vilken tur att jag fick gå med just M en dag! Att ibland gå med andra professioner än läkarna är nyttigt, för det ger vidgade kunskaper och större förståelse för hur andra yrkeskategorier arbetar.

Nej, nu är det läggdags för jag ska sitta vakt på högskoleprovet imorgon.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det låter så himla roligt att få vara ute på klinik! :) Jag hoppas att återstående tre terminer på preklin går fort så att det blir min tur snart... Hoppas det går bra att sitta vakt på HP!

ST-läkaren sa...

Preklin går fortare än man tror, det blir roligare och roligare för varje termin. :)

Skicka en kommentar