tisdag 5 april 2011

Ortopedi stryks nog

Ortopedspecialiteten känns tyvärr inte riktigt som min grej. Jag tycker egentligen att det är väldigt roligt med akut ortopedi och mottagningsarbete, men kirurgin gillar jag inte alls och därmed får jag nog stryka ortopedi från listan över tänkbara specialiteter. Kanske var det operationerna med sågandet, hackandet, skruvandet och amputationerna som avskräckte mig. Jag vet egentligen med mig att operationerna är jättebra för patienterna, men jag har ändå svårt för kirurgin. Om jag kunde vara ortoped på akuten, mottagningen och avdelningen, men slippa kirurgin, skulle jag däremot lätt kunna bli ortoped. Som tur är så är vi olika. Ortopedi är ju trots allt en mycket omtyckt specialitet och många av mina kursare fullkomligt älskar ortopedkirurgin.

Ikväll sitter jag och förbereder mig inför duggan i ortopedi, som kommer att hållas på torsdag. Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om ortopedi, särskilt om akut ortopedi. Ulnara collateralligamentskador, Tinels tecken, epifysiolys, coxa vara, von Rosen-skena, sulcus sign, collum chirurgicum-fraktur, spondylolistes... Listan över begrepp som ska läras in är lång. Mycket lång. Dags att återvända till den tjocka ortopediboken. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar