måndag 4 april 2011

Termin 7?

Fråga: Hej, jag noterade att du inte skrivit nåt om termin 7, har du hoppat över den? hur i så fall? må väl! =) /Lin

Svar: Hej Lin! Termin 7 på läkarprogrammet på KI består av att göra ett examensarbete i medicin på 30 hp. Eftersom jag redan hade gjort ett liknande arbete inom ämnesområdet, så fick jag tillgodoräkna mig den terminen och i stället börja på termin 8. Det var flera stycken läkarstudenter som av olika anledningar fick möjlighet att tillgodoräkna sig exjobbet, bl.a. tack vare doktorandstudier eller examensarbete inom en närliggande utbildning.

4 kommentarer:

S sa...

Hur kommer det sig att du redan gjort ett liknande arbete inom ämnesområdet?

Skulle man göra detta arbete under ett sommarlov och sedan börja termin 8?

Anonym sa...

Jag också undrar inom vilka områden (och vilka universitet) skrevs de arbeten som blev tillgodoräknade för läkarprogrammet på KI? Jag har en examen sedan tidigare och har inget emot att hoppa över T7 jag med.
skrev ett mail till mig (Kontakta mig) men det kanske försvann på vägen.
Hälsningar

ST-läkaren sa...

Kortfattat så kan man inte börja på examensarbetet förrän termin 7. Det går alltså inte att hoppa fram en termin och skriva examensarbetet under en sommar i stället. Enligt min erfarenhet har de som tillgodoräknat sig exjobbet antingen doktorerat inom biomedicin eller skrivit ett examensarbete på 30 hp med tydlig koppling till medicin (t.ex. examensarbete på biomedicinprogrammet med tydlig koppling till medicin).

Jag skriver mer utförligt i det här inlägget: http://lakarkandidaten.blogspot.com/2011/04/tillgodorakna-sig-examenasarbete.html

Anonym sa...

Hej! När räknas man som läkarkandidat och kan således söka arbete som läkarkandidat på ett sjukhus? Undrar/ Nyfiken

Skicka en kommentar